Hoe krijg ik na het wegschuren van een gekrast plekje op een aluminium motorblok na het polijsten de grijze tint (patina?) weer terug?

Na polijsten is het aluminium wit en glimmend als een zilveren spiegel. Dat ziet er dan uit als een lichte vlek, want vanuit de fabriek is het aluminium iets donkergrijzer van kleur. Wie kent de techniek (met chemische stof of zo) waarmee het aluminium 'verouderd' kan worden voordat de blanke laklaag weer wordt aangebracht?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Gewoon wachten hetalluminium oxideert met een paar weken en dan pas de laklaag aanbrengen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij de meeste motoren wordt een dunne verflaag op het motorblok gespoten.
Dit is meestal een hittebestendige verf, en daarom ook niet zo helder als gepolijst aluminium. Ga eens bij een goede autolak winkel vragen, meestal kennen ze de kleur en methode van jouw machine wel.