mag je rijden in een 45km auto als je rijbewijs al 15 jaar verlopen is en je bent 78 jaar

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Een gehandcaptenvoertuig is een voertuig dat gebruikt wordt door mensen met mobiliteitsbeperkingen en neemt in de Nederlandse wetgeving een bijzondere positie in. Een bromfietsbewijs is niet nodig. Een gehandicaptenvoertuig mag zich overal in het verkeer begeven waar een voetganger dat mag met een snelheid van maximaal 45 km/uur. Dat betekent op de stoep en in de voetgangerspassage van het winkelcentrum (gelijkgesteld aan voetganger), op het fietspad (gelijkgesteld aan fietser) en op de rijbaan (gelijkgesteld aan bromfietser). Het wordt aanbevolen om in dit laatste geval van een 80 km/u weg die niet verboden is voor langzaam verkeer, te kiezen voor het fietspad. De gebruiker kan steeds de prettigste en veiligste plaats in het verkeer opzoeken. Het mag binnen en buiten de bebouwde kom gebruikt worden. Het voertuig heeft een breedte van maximaal 110 cm. De minimale verzekering van een gehandicaptenvoertuig is WA en onderwerp voor overleg met de verzekeraar. Motorrijtuigenbelasting is niet verschuldigd. Parkeren is overal mogelijk daar waar een voetganger toegang heeft....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

nee, dan heb je het brommer centificaat nodig.
vanaf 1 maart word het een brommer rijbewijs
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat heb je fout hoor rebecca,het certificaat moest voor oktober 2009 omgeruild zijn voor een A-M rijbewijs...
rebecca
14 jaar geleden
http://www.cbr.nl/bromfiets.pp vanaf 1 maart 2010 ook praktijk. daar was ik mee in de war
Brommercertificaat is er al een aantal maanden niet meer hoor! Het is nu (al) rijbewijs AM. Wordt je rijbewijs B ingenomen/ongeldig verklaard, ben je dus automatisch alles wat op je rijbewijs staat (nu bijv. B én AM) kwijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bromfiets/brommobiel rijbewijs categorie AM, dus dat betekent examen bij het CBR doen.

Invalidevoertuig voorzien van (hulp)motor is niet rijbewijsplichtig, echter tov de brommobiel zijn er wel een aantal zaken die wettelijk anders in elkaar steken, oa voertuigafmetingen ed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wettelijk gezien wordt een auto zonder rijbewijs gelijkgesteld met een bromfiets. De snelheid is beperkt tot 45 kilometer per uur.

Vanaf de leeftijd van 16 mag je ermee rijden.

Zoals de naam al doet vermoeden, is er geen rijbewijs A (motor) of B (auto) vereist. Maar opgelet, dat geldt enkel voor bestuurders die vóór 14/02/1961 geboren zijn. Voor alle bestuurders geboren na die datum, is het rijbewijs A3 bromfiets vereist.

U moet geen verkeersbelasting betalen.

De bestuurders moeten de gewone verkeersregels naleven (veiligheidsgordel vastmaken, rechts van de rijbaan rijden, niet op fietspaden rijden). Er mag maar één persoon naast de bestuurder plaatsnemen. Als de medepassagier een kind is jonger dan 12 en kleiner dan 1,5 meter, moet het in een kinderzitje zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed antwoord+
een poosje geleden stelde ik een soort gelijke vraag...ik kreeg een link van een mede gv-er en daar staat veel in....lees het eens en je krijgt antwoord op je vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n 45 km "auto" in in de verkeerswet een brommer en daarvoor heb je tegenwoordig ook een rijbewijs nodig. Dus nee het mag niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee geen rijbewijs geen auto(tje)