Welke kilometerstand is acceptabel bij een tweede hands motor?

Ik ben bezig met het kopen van mijn eerste motor en ik vraag mij af hoeveel kilometer een motor ongeveer kan lopen en tot hoeveel kilometer op de teller het de moeite waard is om een motor te kopen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
101.3K

Het beste antwoord

Ha, die NickMeyer;

Daar is geen alles omvattend antwoord op te geven. Het hangt namelijk heel sterk van het type motor af. Supersportsfietsen halen bijvoorbeeld hun vermogen bij hogere toerentallen en worden meestal met flinke snelheden en veel wisselende belastingen bereden. Een snelle 600cc sportfiets heeft richting de 100.00km er dan ook meestal de beste tijd van zijn (motorblok-)leven wel op zitten. Motoren met grotere cilinderinhoud en relatief wat lagere vermogens worden minder zwaar belast en vaker op de lange afstand gebruikt, waardoor ze in het algemeen een langer leven hebben.
Belangrijker nog dan de kilometerstand echter is de staat van onderhoud: een motor met een extreem lage stand die veel stil heeft gestaan, waar enkel korte stukjes mee zijn gereden en het onderhoud niet is aan te tonen kon wel eens een riskantere koop zijn dan een soortgelijke met veel meer kilometers, gemaakt op regelmatige basis en met een goed aantoonbare onderhoudsgeschiedenis.
Verdiep je eens via fora en motorbladen in de types van je voorkeur en verken via advertentiesites de markt. En probeer zoveel mogelijk van eigenaren uit de eerste hand te weten te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het is en blijft altijd een vraag van geld en het motorgebruik en hoeveel het je nog waard is. Motoren rijden doorgaans minder kilometer dan een auto en slijten harder. Daarvoor rijden ze veel vaker bij mooi weer dan bij sneeuw en strooiweer. Wat bij een auto aan km nog heel normaal is (70-150.000) is voor een motor al best veel.

Gemiddeld schat ik dat een motor 5.000 km per jaar rijdt. Een tweedehands motor zou ik niet met meer dan 50-60.000 km kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Motoren houden lang hun waarde, je kan beter kijken naar de leeftijd en onderhoudsstatus. Vaak wordt er op een motor maar een deel van het jaar gereden, vanwege de gladheid en kou. Een goede gebruikte motor voor niet al te veel geld zal een kilometrage hebben van rond de 50000.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maakt veel uit wat voor type motor je zoekt, een toerfiets of een wat sportievere.
Zuigers slijten veel sneller naarmate de gemiddelde zuigersnelheid stijgt; wat dat betreft is een viercilinder gunstiger dan een twin bij gelijke cilinderinhoud, omdat de zuigers bij een twin een langere weg af moeten leggen. Daartegenover staat dat de berijders van een twin of een eencilinder vaak niet hoog in de toeren klimmen.
Let ook goed op slijtsporen aan de onderkant, bij een echte 'coureur' loopt er in de bocht vaak wat aan de grond: pijpen, standaard of voetsteunen. Ook de handvatten en remhandles moeten er nog netjes uitzien.
Voor een eerste fiets zou ik een niet al te zware of snelle fiets kiezen; als je je rijbewijs hebt moet je nog leren rijden en op een snelle fiets ben je vaak al bij een ongeluk voor je er erg in hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn oude BMW heeft 200.000 KM op de teller staan en rijd nog prima door het onderhoud en revisies. Het gaat erom wat voor jou gevoelsmatig goed voelt. Het heeft alles te maken met hoe de motor is onderhouden en ook of je weet wat je te wachten staat als je een bepaalde motor koopt. Meestal weet een betrouwbare motorzaak je dat wel te vertellen ter voorkoming dat je een kat in de zak koopt. Ben dus niet te gretig als je een motor voor je neus hebt die erg staat te blinken. Kijk er doorheen, zoek slijtplekken, schades, lakschades die zijn hersteld. Rond de 60.000 KM (in motertermen 60 K) heb je een redelijke goede kans dat je een mooie motor hebt, zeker in het toersegment. De rustige rijstijl vraagt niet zo veel van een motorblok. Een jakkermotor is moeilijker inschatbaar omdat je de vorige piloot niet kent. Je bent dus erg afhankelijk van de betrouwbaarheid van de verkoper of de motorzaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
belangrijk is hoe er met de motor is omgegaan en hoe hij onderhouden is. Voor een redelijk bedrag kan je een motor laten keuren door Erik van Lent 06-21490366.
Na de keuring weet je de staat van de motor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen specifieke kilometerstand die acceptabel is bij een tweedehands motor, omdat dit afhangt van verschillende factoren, zoals het merk, het model, de leeftijd en de onderhoudsgeschiedenis van de motor. Het is belangrijk om de motor grondig te inspecteren en te testen voordat je tot aankoop overgaat. Zeker zijn van je zaak? Vergelijk dan de beste motoverzekeringen op Zeker.com.