vespa herspuiten kan je dat gemakkelijk zelf en wat moet je daarvoor allemaal doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.9K

Antwoorden (3)

Dat kan je idd als je een beetje handig bent zelf spuiten, eerst schuur je de vespa helemaal kaal, goed schoonmaken, dan een grondlak erop doen totdat het goed droog is en daarna kan je de vespa overspuiten, ik zou dan wel een lak en spuitbussen nemen van kwaliteit anders heb je kans dat je druppels krijgt, en even goed lezen op de bussen want volgens mij moet je met een bepaalde afstand spuiten. Maar heb wel is gezien bij mensen die zelf iets overnieuw hadden gespoten en zag er heel mooi uit!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je niet precies weet hoe je het moet doen zou ik er niet aan beginnen. En als je het wel wist, zou je de vraag niet stellen. Voor een mooi resultaat moet je de hele kappenset demonteren en dat alleen al is een behoorlijke klus. Met alleen afplakken krijg je het nooit zo strak, want er komt altijd wel een beetje lak op de aangrenzende plastic delen. En als je geen speciale ruimte ervoor hebt, zit alles onder de lak want de nevel raakt niet alleen je scooter. Buiten spuiten is met wind al helemaal een slecht idee.

Maar wil je er toch aan beginnen, dan is het demonteren van de kappenset, fijn schuren, primer aanbrengen, grondlak aanbrengen, grondlak schuren, lak in meerdere lagen aanbrengen, tussen de laklagen heel licht en fijn schuren en als laatste een blanke lak aanbrengen. Al met al zijn dat 7 lagen en dat is een hoop werk als je het netjes wilt doen.

Als je het resultaat niet heel belangrijk vindt, kun je afplakken, schuren, grondlak aanbrengen en een laklaag. Maar je ziet dan gewoon dat het zelf gespoten is. Een Vespa is een mooie scooter (heb r zelf ook een), daar moet je niet zelf aan rommelen is mijn idee. Maar je moet het geld om het te LATEN doen wel hebben natuurlijk.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beste,
en als je het laat spuiten door een carrossier hoeveel zou dat dan ongeveer kosten denk je?
paulus811
11 jaar geleden
Ik heb het voor mijn vorige scooter ooit eens gevraagd (een Piaggio Fly) en dat kwam op 400-450 euro. Dat waren kunststof kappen, ik weet niet of metalen kappen van Vespa duurder of goedkoper zijn. Een van de beste Vespa monteurs vind je via de link hieronder. Bel eens en vraag zijn advies en prijsopgave. Zelf doen kan altijd nog. http://www.joeyschaar.nl/
Onderdelen die gespoten moeten worden, van de Vespa afhalen, deze goed ontvetten ( met ammoniak, HG verfhechtreiniger of st Marc, de laatste 2 stinken niet zo),
daarna de onderdelen met grof schuurpapier schuren, afnemen zodat al het stof verwijderd is, daarna met fijn schuurpapier overschuren en daarna weer stofvrij maken en met een waterproof schuurpapiertje (het fijnste papier, meestal zwart van kleur) spiegelglad schuren, je bent dus lang aan het schuren.
Je kunt eventuele deukjes vooraf verwijderen door terug te duwen, wel voorzichtig met iets bots doen, of kleine deukjes die je niet zo maar wegduwd, plamuren na de eerste schuurlaag, laat wel goed drogen voor je weer gaat schuren.
Na al dat geschuur kun je primer erop doen, ook in spuitbus te koop, laat dat goed drogen, staat op de bus hoelang minimaal, als deze droog is opnieuw licht opschuren en stof verwijderen. daarna kan de definitieve laklaag erop, Doe de eerste laag in hoogglans, dat maakt de lak mooi glad voor de laatste laag, daarna weer fijn schuren en de definitieve laag erop, hoogglans, zijdeglans of mat, wat je maar mooi vindt.
Spuiten doe je op 30 a 40 cm afstand, dit staat ook op de bus, doe het ook in een goed geventileerde ruimte.