Waar laat ik de parkeerbon als ik mijn motor op een betaalde parkeerplaats zet?

Ons is niet duidelijk waar je een motor moet parkeren, net als een auto op een parkeerplek? Zo ja, waar laat je dan het bonnetje? Of ben je vrij van betalen van parkeergeld?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

In Motoport magazine (11, 1) schrijft Veka Best (zie theorie materiaal ontwikkelt) het volgende:

In feite wordt betaald parkeren geregeld in de gemeentelijke verordeningen. Die moet je dus eigenlijk kennen. Dat gaat natuurlijk niet.

Als je betaalt kan de gemeente je geen naheffing geven, maar je kunt het kaartje niet op een goede plaats neerleggen.

In de praktijk gedoogt vrijwel iedere gemeente parkeren van een motor op plekken die geen overlast veroorzaken (dus op weg en stoep buiten de gebruikte zones).

In sommige gemeentes (iig Valkenburg en Scheveningen) zijn er motorparkeerplaatsen waar je verplicht bent te parkeren en betalen (ze controleren!) Ik neem aan dat je daar geen ticket krijgt maar voor een plaats betaald.

In blauwe zones mag je sowieso staan, die gelden alleen voor voertuigen met meer dan 2 wielen ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Op je motor
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zal niet vrij van betalen zijn... helaas.

Maar er is hoop. Ze kunnen je ook onmogelijk een boete geven... je hebt geen ruitenwisser om hem onder te stoppen :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze vraag moet echt naasr wegmisbruikers gestuurd worden. Ben razend nieuwsgierig naar het antwoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
lastig gevalletje, maar op onderstaande bron vindt je heel wat uitleg
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
is een veel gehoorde vraag, je krijgt echter wel een bekeuring op kenteken. Volgens de wet Mulder hoeft de parkeerwachter geen afschrift achter te laten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onzin, elk verbaal dient uitgereikt te worden om rechtsgeldigheid te verkrijgen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het gele bonnetje is een 'kennisgeving van beschikking' en geen proces verbaal, lees er de Wet Mulder maar eens op na.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hamabo heeft gelijk: het gele bonnetje mag immers ook onder de ruitenwissers van je auto worden achtergelaten.
Als je de motor fatsoenlijk parkeert op een plek waar die niemand in de weg staat zal het gedoogd worden. Scooters staan ook bij de fietsen geparkeerd, motor kun je erbij zetten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals al vermeldt is, wordt het inderdaad gedoogd om je motor te parkeren op de stoep of bij een fietsenstalling.

Hierbij is het aan de bestuurder om een veilige locatie op te zoeken die ook de overige weggebruikers (voetgangers) niet hindert. In zo'n geval zal het echt niet snel gebeuren dat een politieagent toch een bekeuring uitschrijft.