Hallo ik ben 15 jaar en ik wil volgend jaar een crossmotor 50cc, kan ik met deze gewoon op de weg en op het fietspad rijden? En wat voor rijbewijs heb

Toegevoegd na 27 seconden:
Hallo ik ben 15 jaar en ik wil volgend jaar een crossmotor 50cc, kan ik met deze gewoon op de weg en op het fietspad rijden? En wat voor rijbewijs heb ik nodig?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
20.2K

Antwoorden (4)

Dat gaat niet lukken.

Ten eerste moet je een motorrijbewijs (A) halen en daarvoor moet je minstens 18 zijn.

Ten tweede mag je met een motor nooit op het fietspad rijden. Die hoort op de rijbaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Die leeftijd van 18 geldt voor motoren tot 125 cc

Toegevoegd na 3 minuten:
Die leeftijd van 18 geldt voor motoren tot 125 cc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En met een schakelscooter? Sorry, ik heb niet zoveel verstand van dit soort dingen. Maar als ik 16 ben mag ik dus wel een scooter rijden met een geel kenteken en die gaat wat? 45km/u?
Computoon
8 jaar geleden
Voor een brommer/bromscooter (= max. 4 kW) heb je rijbewijs Am nodig (16 jaar). Je hebt dan een gele kentekenplaat. Op de rijbaan rijden: max 45 km/uur. Op het fietspad/bromfietspad buiten de bebouwde kom: max 40 km/uur, op het fietspad /bromfietsers binnen de bebouwde kom 30 km/uur. Dit betreft dus een brommer, geen motor.
Computoon
8 jaar geleden
In aanvulling:.
De bromfiets/bromscooter moet WA-verzekerd worden (verzekeringsplicht) en tijdens het rijden is het dragen van een valhelm verplicht.
Ik sluit me aan bij het eerder gegeven antwoord. Opmerking: Met een 49cc crossbrommer mag je wel op het fietspad maar alleen buiten de bebouwde kom wanneer aangegeven met een bord voor verplicht (brom)fietspad. Een 49cc crossbrommer kun je rijden vanaf 16 jaar, als je een AM (bromfiets) rijbewijs hebt. Max. snelheid is dan 45km/u.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
50 cc valt volgens mij onder bromfiets. Als je crosBROMMER beschikt over het kenteken dan mag je deze besturen met het rijbewijs AM (hij mag dan wel max. 45 km/h). Voor motoren heb je het motorrijbewijs nodig, maar daar moet je 18 voor zijn om deze te halen. Zie onderstaande links.
Nog 1 tip: Bespaar geld, vanaf 16,5 mag je al beginnen met autorijlessen. Bij je autorijbewijs krijg je automatisch het rijbewijs AM (brommer) er bij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
50cc valt gewoon onder bromvoertuigen. Je hebt alleen je brommerrijbewijs nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Computoon
8 jaar geleden
Op internet kun je ook 50 cc crossmotoren vinden.