Wat zijn geschikte regenbanden voor een vf750?

ik heb een honda vf750c (magna) uit 1994. Ik heb daar metzeler marathon banden onder laten zetten omdat die volgens de folder en de verkoper goede grip in de regen zouden geven. Nu ben ik zo'n 1000km verder maar als het regent ( yoals vandaag..) glijd ik bijna van de weg af!! Zijn er betere banden voor dit model motor? Dit is gewoonweg gevaarlijk!.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Hoi,
Ik heb net ff gekeken naar 4al je 'enorme achterband..
Weet niet hoelang jij al motor rijd..?? Ik al vanaf 1978
Heb laatste jaren alleen maar Metzeler gereden wel ander type maar wel naar volle tevredenheid !
Volgens de Metzeler site worden de marathons niet aanbevolen voor jouw VF 750..,maar goed dat maakt niet heel veel uit !
Met regen tellen een paar parameters die je als motorrijder goed in de gaten moet houden :
1e jouw type Metz heeft niet al te veel profiel in het midden en ook de zijkanten zijn niet rijkelijk voorzien van veel en brede afvoerkanalen voor het regenwater..
Dus de kans dat de band gaat drijven,vooral bij hogere snelheid (aquaplannen of de voorstadia) is minder kontakt met de weg is dan aanzienlijk..
Dat uit zich in korte slip en glijpartijtjes tot dat de volgende profiel kanaal de boel red en weer grip genereert ahw. waarschuwinkjes van broer kijk uit je gaat te hard en nog ff en de band slipt weg en dan lig je plat op de bek..
Vaak = vallen nog niet zo erg maar wat kom je tegen..
Ook regenbanden moet je wis en zeker warm rijden en dat gaat vanwege de regenkoeling niet mak'lijk of lukt eenvoudig weg niet
Na een periode van droog weer ligt er zoveel rubberresidu op de weg dat no matter welke band men gebruikt de kans heel groot is op'n forse glijpartij !
Ik dacht ook altijd dat ik'n pure regenrijder was en reed op het randje totdat ik met'n groenstoplicht in het vooruitzicht,bijna thuis,ging driften in'n bocht en bijna op de strook van de tegenliggers terecht kwam..
Ging net goed maar op het randje rijden is nooit echt goed of aan te raden maar tijdens regen echt af te raden !
Als motorrijder heeft men vaak het geluk aan zijn zijde maar ga er niet vanuit want het blijft bij ongelukken een Xtje of 25 meer kans op dodelijke of zeer ernstig letsel !
Kijk en check konstant desnoods met je voet de grip van het wegdek waarop je je bevind en ook neem de tijd en laat je niet opfokken of afreageren in het verkeer is niet verstandig op je rijdende raket op 2 wielen !
4 sec. naar de 100 is niet zo moeilijk maar op tijd weer stilstaan en alles vantevoren proberen te overzien wel !
Maar de rest van je leven revalideren trok mij nooit zo en nog niet eerlijkgezegd !
Nooit je blik op 1 punt houden,rekening houden met alles en vooral afstand,positie op de weg en anticiperen zijn erg belangrijk om te overleven !
Het is een film die jezelf regisseert !
Denk persoonlijk dat het niet aan jouw banden ligt..
Succes ! Groet Simon