Waarom zitten alle asseccoires op je fiets links?

Niet alleen een dynamo, maar ook de standaard en het slot zitten links. Waarom zot dit juist links, terwijl de hele wereld juist ingesteld is op rechts? Ik zou het dan logischer vinden als ze fietsen ook rechts afstappend zouden maken.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik weet overigens ook dat accessoires verkeerd getypt is =)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
4.4K
Kimath
13 jaar geleden
Ik snap dit ook niet, ik stap altijd langs rechts af, dus alles zit voor mij verkeerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is Kimath rechtshandig? Dan heb je misschien wel kruisdominantie in je ledematen ;)
Kimath
13 jaar geleden
Ik ben rechtshandig ja, ik doe alles met rechts. Was eerst lastig met eten, ik gebruikte mijn mes om het vlees te snijden met rechts, maar een vork kon ik ook alleen met rechts gebruiken. Ik heb onderhad aangeleerd om de vork met links te gebruiken, maar het gaat nog wel lastig soms :P Wat is kruisdominantie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen die rechtshandig zijn gebruiken hun rechterhand en rechterbeen om de meer complexere bewegingen uit te voeren. Voor linkshandigen is dit de linkerhand en been. Dit zijn dus de dominante ledenmaten. Bij kruisdominantie is het rechterhand met linkerbeen of linkerhand met rechterbeen.
Kimath
13 jaar geleden
Weer wat geleerd :D
Ik zal eens in de gaten houden of mijn linkerbeen dominant is, bedankt voor de leuke info ^^
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan hoor :) En het is makkelijk te testen lijkt me. Als je met een voetbal in de weer gaat, welk been gebruik je om de bal te sturen en te schieten. Dat is dan je dominante been :)
Kimath
13 jaar geleden
En wat als je niet kan voetballen? Het maakt niet uit welk been ik gebruik, die bal vliegt alle kanten op behalve de juiste :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahaha, het gaat er om welk been je -instinctief- gebruikt om tegen de bal te trappen, of bijvoorbeeld om je voet erop te zetten om hem zachtjes weg te duwen. Dat 'stuurbeen' is dan je dominante been. (of die nu kan sturen of niet haha)

Het beste antwoord

Omdat de meeste mensen rechtshandig zijn. Daardoor zijn sommige handelingen van nature zo dat het handiger is.

Voor rechtshandigen is het makkelijker om ver te moeten reiken met de rechterhand dan met links. Dus is het makkelijker om links van de fiets te lopen MET controle over het rechter handvat.

Het is uit studie gebleken dat rechtshandige afzetten met links. Doordat de rechtshandige mens dus automatisch het gewicht moeiteloos op het linkerbeen over kan brengen is links opstappen dus makkelijker. Het gewicht op het linkerbeen verplaatsen en de zwier over het zadel maken met het rechterbeen.

Door de twee bovenstaande redenen lopen de rechtshandigen dus links van de fiets. En als je al links van de fiets bent is het dus ook makkelijker om de accesoires links te hebben. Ook voor het slot geldt weer, het is voor je rechterhand makkelijker om te reiken en een grotere handeling te doen dan met de linkerhand.

Dit is ook de reden dat de kettingkast juist weer rechts zit. Dit geeft je aan de linkerkant weer meer loopruimte.

Met afstappen is het dus hetzelfde, het is makkelijker om het gewicht op een statisch linkerbeen te zetten en de beweging te maken met het rechterbeen.

Er zijn ook fietsen speciaal voor linkshandigen, dan zit alles dus andersom op de fiets. Bovenstaande geldt dus ook tegengesteld voor linkshandigen. Die zetten af met rechts etc.

(uitzonderingen in het verhaal daargelaten is dit zo voor de gemiddelde mens)

Toegevoegd na 16 minuten:
Het hele stuk heeft eigenlijk gewoon te maken met de dominantie van de ledematen. Het gros van de mensheid heeft een dominante rechterhand en daarbij een dominante rechter been. Met die twee maak je dus makkelijker bewegingen. Linkse dominantie kennen we allemaal als linkshandigen. Er is echter ook kruisdominantie mogelijk, dit worden echter wel uitzonderingen genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hele duidelijke uitleg, dank je wel. Waarom was de eerdere reactie verwijderd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan. Mijn eerdere antwoord is verwijderd door een foute opmerking van mij naar een minner toe, in het antwoord. Moest dat nog even leren op deze site, dat mag niet ;)

Andere antwoorden (5)

(Accessoires bedoel je wellicht. )
Omdat de doorsnee mens aan de linkerkant van de fiets opstapt. Hoeft ie niet om te lopen (ik heb zo'n vermoeden dat ik je volgende vraag weet!).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, helemaal niet opgelet bij het typen van accessoires! Dom, dom, dom.. Ohja, mijn volgende vraag: wie heeft ons ooit aangeleerd om links op te stappen dan? Had je die verwacht? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees mijn antwoord maar, die verwachte ik al wel haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-) Ja, zo'n beetje wel! Maar ik heb geen idee waarom het handiger is voor rechtshandige mensen om links op te stappen! Geen idee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn antwoord was verwijderd door de moderatie, ik zal m wel opnieuw maken...
Als je rechtshandig bent, en dat is toch nog steeds het gros van de mensheid, is het makkelijker om links op te stappen. Probeer maar eens als rechtshandige aan de rechterkant van je fiets op te stappen. Dat is een stuk moeilijker.
Voor de linkshandigen onder ons kan het verholpen worden door iedere fietsenhandelaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben rechts

omdat de meeste mensen met rechts sturen...dan heb je je hand vrij om bijvoorbeeld te bellen.

als ik de fiets pak, pak ik de fiets eerst met mijn rechterhand bij het stuur.. en dan draait mijn linkerhand zo het slot open, met de fietssleutel.

heel veel dingen zijn rechtshandig uitgedacht.
zou wel een rechtshandige wereld zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ik rechtshandig ben, vind ik het fijn dat de dynamo links zit. Dan kan ik mijn rechterhand aan het stuur houden.

Of het op- en afstappen bepaald wordt door het feit of je links- of rechtshandig bent dat weet ik niet. Het kan ook zijn dat je het doet zoals het je geleerd is.
Mijn man is ook rechtshandig en hij stapt aan de rechterkant van de fiets op en af.
Dat is veel veiliger als je in een drukke stad fietst, dat heb ik wel gemerkt.

Als je linkshandig bent zit er inderdaad een hoop aan de verkeerde kant.
Fiets op de standaard zetten (zit aan de verkeerde kant van de fiets). (Is op te lossen door eerst op het zadel te gaan zitten en dan pas met de linkervoet de standaard in te klappen.)

Zie ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/maakt-rechts-linkshandig-fiets-stapt.6236

http://www.goeievraag.nl/vraag/linkse-fietsen.4388
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maakt inderdaad niet uit voor het opstappen of je rechtshandig bent of niet. Ik stap ook wel eens rechts op, ook al ben ik rechtshandig. Het is maar net hoe de fiets voor me staat. Meestal pak je automatisch met rechts de fiets, en dan staat die fiets rechts van je en stap je dus het makkelijkst links op. Maar als ik m'n fiets links heb staan, ga ik er niet eerst omheen lopen hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen zijn het zo gewend. Dat wil niet zeggen dat ze er ook echt zo over denken. Laat het ze eerst maar eens proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof me Widar, als ik aan de rechterkant van mijn fiets wil opstappen, grote kans dat ik omval!
De belangrijkste accessoire van je fiets, te weten kettingblad, ketting en versnellingsapparaat zitten eigenlijk altijd rechts. Dus voor de balans bouwen we overige zaken in eerste instantie aan de linker zijde.