Waarom trilt/schommelt/slingert mijn fiets als ik zonder handen wil fietsen?

Ik vind het relaxed om zonder handen te rijden. Sinds kort heb ik een nieuwe fiets. Als ik bij deze fiets mijn handen los doe begint ie naar een paar seconden al heen en weer te trillen/schommelen/slingeren, en steed harder tot ik het stuur wel moet vastpakken om een val te voorkomen. Bij mijn vorige fiets had ik dat ook wel eens, maar dan regelmatig, ene keer wel andere keer niet. Maar dat vond ik niet zo erg. Dit vind ik wel erg want het is altijd. Zonder handen fietsen was zo'n beetje een gewoonte geworden. Ik heb al gedacht aan mijn gewicht, maar dat zal raar zijn want ik heb iets ondergewicht. En dat oude kleine fietsje hield me ook. En ik ken wel 'bredere' mensen die ook een soort fiets als mij hebben, maar die hebben het niet. Dat zal het dan waarschijnlijk niet zijn, dacht ik. Toen dacht ik aan het gewicht van mijn schooltas, maar dat is zowat ook onmogelijk. Vandaag had ik bijvoorbeeld maar twee boeken mee naar huis. Als de fiets dáár al van gaat slingeren weet ik het ook niet meer! Ligt het dan aan de fiets zelf? Hij is tweedehands, maar een merkfiets (Gazelle), dus geen Hema fietsje van 50 euro waarbij het licht al stukgaat na 2 ritjes. Het is verder een prima fiets, hij was goedgekeurd door de fietsenzaak waar we hem hebben gekocht. Maar ik zou niet weten waar het aan zou moeten liggen. Wie wel? En hoe kom ik ervan af?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
21.1K

Antwoorden (8)

Misschien een slagje in een wiel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moet het stuur ietsje strakker gezet worden.
of er zit een klein slagje in het wiel.
13 jaar geleden
waarschijnlijk heb je een slag in het wiel, d.w.z. dat hij niet helmaal recht is. Daardoor komt er een kleine zijwaartse beweging die door de rest van de fiets kan worden versterkt. Dat kan de fietsenmaker verhelpen door alle spaken geiijkmatig aan te spannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De neiging tot pendelen (zo noemt men dat) van het stuur hangt af van twee factoren:
1) de balhoofdshoek
2) de gewichtsverhouding tussen het stuur en alles wat daar aan vast zit en het frame en alles wat daaraan aan zit
De balhoofdshoek bepaald samen met de voorloop (je voorvork is meestal gebogen of bevindt zich voor het balhoofd (scooter/motorfiets/brommer) of je fiets onderstuurd of overstuurd is (wil hij graag rechtuit of juist liever de bocht om).
Als de voorvork relatief zwaar is t.o.v. het frame dan zal dit ook leiden tot pendelen, het gewicht van de berijder kan dus ook een rol spelen omdat die het meeste invloed heeft op het framegedeelte.

Toegevoegd na 3 minuten:
Balhoofdshoek: bij de ene fiets staat de voorvork meer onderuit ( hij helt meer) dan bij de andere. Stadsfietsen die gemakkelijk de bocht om moeten kunnen hebben vaak een steilere voorvork dan toerfietsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het frame ietsje scheef is. Dat is meestal de reden van voor de klachten die jij omschrijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee.
Bij mij is het een kwestie van gewichtsverdeling. Zonder bagage achterop heb ik geen probleem en fietst het zonder handen uitstekend, maar met een tas achterop wiebelt met stuur vervelend zodra ik het loslaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk heeft de fiets een aanrijding gehad en spoort de voorvork niet meer met de rest van het frame. Ofwel ligt het voorwiel niet recht in lijn met het achterwiel...?
Als je het stuur los laat wil de fiets dan altijd dezelfde kant op... Dan heb je bovenstaand "bewezen"
De fietsenmaker kan dit "meten"/ bepalen.
De lagering van de voorvork zou ingelopen kunnen zijn; putjes in de kogellagers van de voorvork voorkomen dat het stuur "losjes" stuurt. Je kunt dit zelf proberen door het voorwiel op te tillen en voorzichtig te sturen; je voelt dan evt. zware punten.
Als de fietsenzaak deze fiets goedgekeurd heeft, dan hebben ze m.i. geen gelijk! Een fiets moet ten alle tijden met losse handen te rijden zijn, en ik zou dat in de toekomst met een klein proefritje altijd proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien ben je niet zo zeker als je zonder handen fiets. Dit merk je gelijk. Met een nieuwe fiets moet je weer wennen en ben je dus zeker in het begin onzekerder en trilt alles meer. Jij wellicht ook ;-)