Als ik met mijn fiets met 40km/u door een 30 km zone rij ben ik dan strafbaar?

Als ik met mijn auto door een 30 km zone rij heb ik altijd moeite om mij hieraan te houden. Vaak zie ik wielrenners veel harder rijden. Is dit strafbaar.

Ik heb zo'n idee dat ze niet strafbaar zijn omdat volgens mij de max. snelheid alleen voor motorvoertuigen is.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
3.1K

Het beste antwoord

Ne, er geldt voor de fiets geen maximumsnelheid.

Toegevoegd na 37 seconden:
Je kunt, als je het bont maakt, echter wel bekeurd worden:

ARTIKEL 5 WVW

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De fietsert. zal zich niet op de weg,doch op het rijwielpad bevinden en daar geldt dat artikel niet.
rose
13 jaar geleden
zie hier: http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/5040-verkeer-verkeersregels-wegenverkeerswet.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rose,ik ben helemaal om!

Andere antwoorden (3)

Je riskeert wel tegengehouden worden.
Maar bekeuringen met geldboetes daar heb ik nog niet van gehoord.
Maar wat als de overdreven snelheid de oorzaak zou zijn van een ongeval? Hoe zullen de verzekeringen er op reageren wanneer men kan aantonen dat de overdreven snelheid van de fietser de oorzaak is ? Dat weet ik zo nog niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook geflitst worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aangegeven snelheden gelden voor alle weggebruikers. Een fietser is ook een weggebruiker en hoort zich hier ook aan te houden. De snelheid van 40 km/u is niet voor veel mensen weggelegd en zal dus niet vaak voorkomen. Je zult er niet voor worden aangehouden en/of bekeurd, maar deze snelheid kan in sommige gevallen wel voor gevaren zorgen. Hou je dus gewoon aan de regels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klopt niet, de aangegeven snelheden gelden voor alle motorvoertuigen. Voor fietsen, voetgangers, skaters en andere weggebruikers die zich op eigen kracht (dus zonder motor) voortbewegen geldt geen maximumsnelheid. Hoe zie je dat anders voor je? Kinderen die op een woonerf wonen mogen niet meer rennen omdat ze dan harder dan stapvoets gaan? Dan gaat het hele punt van een woonerf (waar kinderen veilig kunnen spelen) nogal verloren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt ook wel weer, wat jij zegt, maar 40 km/u op de fiets vind ik toch gevaarlijker als rennen op een woonerf. Ik bedoel meer dat het weinig moeite kost om wat rustiger te fietsen, ook al kan het waarschijnlijk niet veel gevaar opleveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, maar ik vind het ook niet hándig om met een fiets 40 te rijden door een 30-zone. Ik zeg alleen dat er voor fietsen geen maximumsnelheid geldt. De fietser die daar 40 rijdt, houdt zich dan ook aan de regels. Dat heeft wel meer te maken met een tekortkoming in de wet dan met hoe netjes de fietser zich gedraagt.
rose
13 jaar geleden
Behalve als Artikel 5 in het geding is.