Hoe vervoer je het best/veiligst fietsen met een auto zonder trekhaak: met een dakdrager of met een drager aan de achterklep?

Natuurlijk zijn er bij beide systemen betere en slechtere merken, maar ik vraag me af wat in de praktijk het veiligst/stevigst/makkelijkst is. En zijn er nog meer opties?

11 jaar geleden
in: Fietsen
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe zie je een drager op de achterklep ZONDER gebruik van trekhaak voor je? Naar mijn weten bestaan dergelijke systemen niet.
ronron1212
11 jaar geleden
jannesvs die systemen bestaan ook die worden aan de achterdeur bevestigd Kofferklepfietsendrager De voordelen: •Relatief simpele en goedkope oplossing.
•Ruimte voor het vervoeren van twee of drie fietsen.
•Ideaal voor busjes, stationwagens en hatchbacks.
De nadelen: •De kofferbak is niet bereikbaar zonder de drager te verwijderen.
•Vrij lastig te monteren.
•Risico op het beschadigen van de lak van uw auto. http://www.fietsnet.nl/fietsendragers/waar-te-plaatsen/

Het beste antwoord

Het makkelijkste en veiligste is een dakdrager. Een drager voor op de achterklep zijn vaak universeel en worden dus gemonteerd met een band onder de klep zelf waardoor de kans groot is dat het niet stevig vastzit. Een dakdragers zijn gemaakt per type auto en passen dus altijd. Ook hebben de betere merken sloten zodat de drager zelf en/of de fietsen niet gejat kunnen worden. Het nadeel is wel dat de luchtweerstand veranderd en het brandstofverbruik iets kan toenemen wanneer er fietsen op het dak zijn geplaatst. Kies bij voorkeur voor een goed merk zoals Thule.