Ik zoek een omafiets met handremmen en versnelling. framemaat 60/61 cm hebben. Bestaan die wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Fietsen
1.2K

Het beste antwoord

Een Batavus Old Dutch heb je in verschillende soorten en maten. Ook met versnellingen. Hij is niet duur en gaat lang mee
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja. Bijvoorbeeld de
Sparta Granny Ysrose 3 versn. omafiets (Dames)

Toegevoegd na 2 minuten:
Omschrijving:
*50,53,56,60cm framehoogte
*aluminium frame
*3 versnellingen shimano nexus
*handremmen
*slot
*ysrose

*model 2012
11 jaar geleden
Volgens mij hebben (volwassen) opoefietsen een standaard framemaat; ik meen 58 cm.

Ben indertijd ook op zoek geweest naar een andere framemaat omdat ik nogal klein ben, maar dan zou het een kinderfiets worden. Dat was me toch niet degelijk genoeg.
Kwam uiteindelijk uit bij de Tour Populair (met van die mooie trommelremmen met stangetjes aan het stuur) van Gazelle. En die fiets was maar in één maat te koop.

Deze fiets bleek toch voor mij geschikt - met het zadel op z'n laagst - omdat de 'zit' op zo'n fiets heel anders is dan bij andere fietsen; je zit meer rechtop.

Zie de link voor meer info over framematen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zie dat iemand hierboven toch iets heeft gevonden.
Maar mijn eerste gedachte bij die foto is: "da's heel geen opoefiets!"
Een heel ander model. Maar goed, als ze dat ook een omafiets mogen noemen, heb ik niks gezegd.

Toegevoegd na 23 minuten:
Ik bedoelde eigenlijk dat het best kan zijn dat een andere framemaat dan 60/61 voor jou geschikt is; aangezien het met framematen bij omafietsen weer anders zit dan bij gewone fietsen. Ik zou zeggen, laat je adviseren door een goede fietsenhandelaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Volgens Wikipedia is het onderstaande de omschrijving van een 'omafiets': "Een omafiets of opoefiets is een eenvoudige damesfiets met als kenmerk een frame met een rechte onderbuis en een enkelvoudig omhoog gebogen bovenbuis die ongeveer in het midden met een buisje (een zogeheten mannetje) met elkaar zijn verbonden. Framebouwers spreken van een damesbocht. Dit model frame werd reeds in de 19e eeuw gemaakt.

De omafiets is een zwarte toerfiets. Hij heeft bandenmaat 40-635, een kettingkast van lakdoek en ondoorzichtige jasbeschermers. Verder heeft de fiets meestal een terugtraprem en geen versnellingsmechaniek." Volgens deze beschrijving valt het door mij geplaatste plaatje af: die fiets heeft handremmen in plaats van een terugtraprem en een versnellingsmechanisme. Het verbindingsstukje tussen boven- en onderbuis ontbreekt ook. "Oma" reed vroeger niet op een fiets als in de afbeelding rond. Maar misschien hebben de fietsenfabrikanten de criteria wat opgerekt omdat de 'omafiets' onder jongeren erg populair blijkt te zijn. We zullen maar zeggen: de degelijkheid van toen met de franje van nu. Je zou verwachten dat zo'n ding een 'Grannybike' zou heten in de tijd van nu maar nee, toch 'omafiets'. Er valt geen peil op te trekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha ha, je hebt gelijk :-) Hij hoeft trouwens niet per se een terugtraprem te hebben. Dat is weer moeilijk te combineren met versnellingen, naar het schijnt. "Degelijkheid van toen" zou ik niet willen zeggen; juist die constructie van het frame (met rechte onderbuis en verbindingsstukje) in combinatie met het materiaal maakt hem zo degelijk. Maar misschien maakt de degelijkheid voor de vraagsteller niet zoveel uit, en wil ze gewoon een leuk uitziende fiets.
Die ik noemde is ook best duur. Maar absoluut de moeite waard om even voor te sparen; ik rijd er al jaaaren op en heb er geen moment spijt van gehad!