Waarom krijg ik vaak een dood gevoel in mijn handen tijdens het fietsen?

Of last van tintelende vingers.
Wat kan ik daartegen doen?

Even een andere houding aannemen en het vervelende gevoel is weer even weg, maar moet toch het stuur vast houden..., en zo komt dat vervelende gevoel snel weer terug.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
11.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, lijkt me een leuke smoes als je wordt aangehouden voor alcoholcontrole. Sorry agent, maar zonder rode wijn, kan ik het stuur niet goed vasthouden...:)

Het beste antwoord

Mijn moeder had hier ook last van, ook tijdens telefoneren. Zij is hier voor naar de dokter gegaan en bij haar bleek het, Het Carpaletunnel syndroom te zijn. http://www.neurochirurgie-zwolle.nl/cts.html Kijk maar eens op de site, daar staat meer uitleg. Mijn moeder heeft toen een brace gekregen, maar hielp niet zo veel. Ze kon ook geopereerd worden, maar de kans op totale genezing was geen 100 %. Dat zag ze daarom niet zitten.

Ga eens langs de dokter en vraag om een onderzoekje.

Toegevoegd na 36 seconden:
Ik zeg niet dat het dit met zekerheid is trouwens. Maar het komt me bekend voor. Een arts kan uitsluitsel geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Omdat je handen in een positie blijven staan en geen goeie doorbloeding krijgen.

TIP: neem af en toe de tijd om je vingers te bewegen dit kun je doen door ze open en dicht te doen of even te schudden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat je niet de juiste houding aanneemt tijdens het fietsen. Het kan ook komen doordat je fiets niet goed op je lengte is afgesteld waardoor je bepaalde spieren gaat forceren.

Ga eens bij een fietsenwinkel langs, daar kunnen ze precies zeggen of jouw fiets precies voldoet aan jouw lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je heb een capaal tunnel syndroom
komt vanuit je pols
ga even langs je huisarts hij zal je doorverwijzen naar een neuroloog die zal het verhelpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan zijn. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik heb het gehad
gelijk toen ik het las dacht ik eraan
maar het is een kleine ingreep
en dan is het over
sterkte!!
Ik ga mee met honingbij. Ik heb ook het carpale tunnelsyndroom en heb bij het motorrijden dezelfde handicap. Ben ik altijd blij dat ik mag stoppen voor rood om mijn hand wakker te schudden. Ik heb een injectie gekregen die enigszins geholpen heeft, maar het is nog niet helemaal weg. Ga er snel mee naar de huisarts voor een verwijskaart voordat het erger wordt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel Cindy 1985, niet honingbij, sorry.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met mijn vorige fiets had ik daar ook last van.
Volgens mij lag dat aan de hoek die mijn polsen moesten maken met het stuur.
De stand van het stuur kon ik wel wijzigen, maar dat veranderde niet veel aan de houding van mijn handen t.o.v. het stuur.
Nu heb ik een andere fiets en nooit geen last meer van dode tintelende vingers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de druk. Koop goede handvaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees hierboven dat het carpetaal tunnel syndroom kan zijn. De oorzaak is echter nooit in de pols, maar het duidt vaak op vastzittende spanningen in de armen, oksels, schouders, rug en nek. Kortom langdurige spanningen die zich dusdanig hebben opgestapeld dat het uiteindelijk doorgeslopen is naar de handen toe.

De fietshouding is een eerste punt van aandacht. Zorg dat je zelf kan leren voelen. En dat je kan leren voelen waar jouw spanningen zijn. Daarmee kan jij jezelf corrigeren op je houdingen.
Misschien moet je toch een betere fiets nemen. Eentje die je kan instellen op je houding en postuur. Zodat je nog steeds rechtop kan zitten. Een Oma fiets is vaak wel goed.

Zelf heb ik een overgevoeligheid voor metalen. Het stuur is van metaal, dus daar krijg ik ook een tintelend gevoel van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klinkt echt als een aandoening die Carpaal Tunnel Syndroom heet (CTS)
Een veel komende aandoening.
Ik ben hiervoor aan beide polsen geopereerd, nu nog herstellend van de laatste.
Klachten zijn helemaal weg.
Verdere klachten zijn:
slapende hand soms in je slaap, bij het boven je hoofd werken slapend en tintelend gevoe.
Dingen later vallen terwijl je denkt dat je ze goed vast hebt en soms het gevoel hebben dat er een elastiekje( pees) los schiet in je vinger ( bij mij mijn duim vooral)
Er zijn verschillende behandeling methodes, ze gaan eerst je zenuwbanen meten met electrische schokjes om te kijken of je het hebt ( maar aan je klachten te zien denk ik het wel)
Dan kan je of een soort brace krijgen voor snachts of een injectie. Helpt dat niet dan maken ze via de operatie je tunnel open zodat je pesen en zenuwen weer vrij kunnen bewegen zonder knel te zitten in je tunnel van je pols.
Het is een echte vrouwen kwaal voor vrouwen die veel met hun handen werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dit zelf ook vaak mee gemaakt en als je goed nadenkt is de oplossing heel simpel. Je stuur staat te laag. Hierdoor rust er teveel gewicht op je stuur. Ook het feit dat je je handen zelden verplaats, met dit extra gewicht, zorgt voor die tintelingen. Gewoon je stuur wat hoger zetten, zodat er minder gewicht op terecht kunt. Daarnaast kun je af en toe ook je handen wakker schudden.
Helpt dit allemaal niet, dan zou je last kunnen hebben van dat syndroom.