Mijn fiets is lek hoe leer ik hem te repareren?

Of beter een nieuwe band kopen? Je hebt tegenwoordig fietsbanden die niet lek kunnen gaan. De fietsenmaker is ook al zo duur.

Kan ik gewoon normaal plakband gebruiken?
En hoe duur kost zo'n rolletje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je fiets is NIET lek. Je fietsband is lek...... Heel groot verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor er zit ook een gaatje in mijn opblaasfiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach nee,je kunt dit niet menen. Ja hoor, je kunt alle soorten plakband gebruiken! Daar blijft de band zeker 0,5 seconden van dicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het leren, banden plakken, iets wat niet meer bij de opvoeding hoort tegenwoordig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik "opgevoed" ben had ik geen fiets.

Antwoorden (8)

http://www.leerwiki.nl/Hoe_plak_je_een_fietsband

Hier kun je zien hoe het moet;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Laat maar zitten dit gaat me niet lukken ik weet niet eens hoe ik mijn band van mijn fiets afhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL;-)
Nee, dat gaat niet met plakband.
En het is geen leuk werkje.
Maar wel te doen als je het rustig aanpakt.

Laten plakken door de fietsenmaker kost ongeveer 15 euro.
Een setje bandenplakspullen ongeveer 5 euro en daar kan je dan heel vaak mee doen.

Nieuwe fietsbanden die niet lek kunnen gaan zijn echt duur.

Fietsband plakken in 6 stappen.
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/fietsen/419-fietsband-plakken-in-6-stappen.html

Toegevoegd na 38 seconden:
In de bron een video over hoe je een band moet plakken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Binnenband gevuld met anti-lek vloeistof: 10 eur.
Let op de goede maat!
http://www.beekhovenbikes.nl/product_info.php?products_id=799&language=nl¤cy=EUR
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
25 euro dus als je band 2 keer lek gaat heb je het er al uit. http://www.bikeshopper.nl/3084-schwalbe-28x158x138-4026495435635.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kom ik achter de maat van mijn fietswiel staat dat ergens?
U kunt een band makkelijk zelf leren plakken.

Als u een bandenplaksetje van Samson koopt, dan zit er standaard een schriftelijke uitleg bij, van hoe u een band kunt plakken. Na doorlezen van de uitleg is het vervolgens een fluitje van een cent.

Er zijn inderdaad banden te koop, die niet lek kunnen. Dit zijn massieve banden. Dit rijdt anders dan luchtbanden. Minder comfortabel. Verder zijn er nog banden in de handel, die een anti-leklaag hebben. Deze banden zijn wat duurder, maar zijn een stuk minder gevoelige voor scherpe dingen, die een lekke band kunnen veroorzaken.

De band plakken met normaal plakband lukt uiteraard niet. Schaf een speciaal bandenplaksetje aan, bijv van het merk Samson.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
kijk eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier beschrijven voert te ver maar de link in bovenstaand antwoord is prima.
Koop alleen een nieuwe buitenband als de wangen (zijkanten) er gecraqueleerd uit zien. Binnenband als je hem erg vaak moet oppompen.
Zo'n antilekband scheelt wel maar erg scherpe dingen als punaises of doornen gaan er soms toch doorheen.
Als je zelf gaat plakken koop dan een plaksetje met kunststof lichters (simson) bij de fietsenmaker; met metalen bandenlichters heb je meer kans de band opnieuw lek te prikken als je de buitenband teruglegt.
Zelf gebruik ik graag losse plakkers met zo'n aluminiumfolie rug,
Geef de solutie enkele minuten de tijd uit te harden voor je verder gaat met terug zetten.
Als je te snel wilt zijn moet je soms opnieuw beginnen of een nieuwe binnenband kopen omdat je de oude plakker er niet meer af krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoord op je vraag hoe je band te plakken, heb je al. Daarom zeg ik alleen iets over de anti-lekbanden.

Ik vind ze ideaal! Ze zijn inderdaad duur. Maar zodra ze er eenmaal om zitten, ben je er ook jaren van af. Ik fiets vaak door de stad (en in Utrecht betekent dat: vaak door glas e.d.) en toch heb ik zolang de anti-lekbanden erom zaten geen lekke band gehad, zeker een jaar of zes, zeven.

Ik heb net een nieuwe fiets gekocht, en meteen weer anti-lekbanden erom. Toen ik nog gewone banden had, kon ik wel blijven plakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja bij mij ook veel glas ik heb echt het gevoel als ik ze plak. Dat ik volgende deze grap weer moet uithalen.
Schwalbe banden en Bontrager banden zijn puncture proof. Dat zijn de breker banden die ik ken.
Ze zijn wel duurder dan normale banden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je kan beter een fietsband kopen, die als hij lek rijdt ook te plakken is...
Als je hier soms ook bedoelt, dat je niet weet, hoe je een band kan plakken, ach, laat het weten, als je in mijn buurt woont, wil ik je het wel leren.!