Hoe bepaal je de juiste framehoogte?

Ik wil graag een nieuwe fiets kopen, zie vorige vraag:

http://www.goeievraag.nl/vraag/fiets-geschikt.70731

Mijn oude fiets is eigenlijk ook een beetje te groot voor me. Ik ging ervan uit dat ik dat zou verhelpen als ik een fiets met kleinere wielen (26 inch in plaats van 28 inch) zou kopen, maar nu zie ik op internet dat framehoogte vaak ook genoemd wordt, met soms wel vijf verschillende opties voor hetzelfde model damesfiets.

Ik ben er ook al achter dat mijn huidige omafiets aan de hoge kant is als ik zo zie welke framehoogtes er vaak te krijgen zijn: 57 cm. Ik ben zelf niet erg lang (1,65 cm), mijn zadel staat op zijn laagst, en ik vind het irritant dat ik helemaal niet met mijn voeten aan de grond kan zonder af te stappen. Zelfs niet één teen, zelfs niet als ik naast een stoeprand stop.

Om irritatie te voorkomen: hoe bepaal je welke framehoogte je fiets moet hebben? Is daar een rekensom voor? En los ik daarmee het euvel van een te grote fiets goed op, of moet ik gezien mijn lengte óók kijken naar een fiets met kleinere wielen?

Natuurlijk maak ik eerst even een proefritje op mijn nieuwe fiets voordat ik hem koop, maar sommige irritaties merk je pas op als je er een langere afstand op rijdt. En dat zijn nou juist de irritaties die ik wil voorkomen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
4.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een gedoe zeg om gewoon een fiets te kopen! Pffff

Het beste antwoord

Bezoek onderstaande website en je weet het!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De framemaat is de maat van het hart van de trapas tot aan het uiteinde van de zitbuis.
Je kunt ook zelf jouw framemaat berekenen, volg de volgende stappen.
1. Trek je schoenen uit en ga met je voeten ongeveer 20 cm uit elkaar staan.
2. Meet de lengte vanaf de grond tot aan de kruishoogte.
3. Bepaal de soort fiets: een stadsfiets (dichte kettingkast) of een sportieve fiets (derailleur).
4. Gebruik de volgende formules om de juiste framemaat te berekenen.
Stadsfiets: binnenbeenlengte x 0.65 = framemaat
Sportieve fiets: binnenbeenlengte x 0.66 = framemaat
De uitkomst kun je afronden in hele cijfers, dit is jouw framemaat.
Algemeen genomen geldt ook de onderstaande maat voor dames:
lengte 1.55 - 1.65 m. = framemaat 48 / 49
lengte 1.65 - 1.72 m. = framemaat 53 / 54

Toegevoegd na 2 minuten:
En dit is ook nog van belang:
Indien de fiets een verende zadelpen heeft, moet de framemaat gemiddeld zo'n 4 tot 5 cm lager zijn.
Amadea
13 jaar geleden
doe net als ik ga op de nieuw aan te schaffen fiets zitten kom dan in ieder geval met bijde tenen gemakkelijk aan de grond dan ben je van dat gewiebel af bij een stoplicht dat vond in elk geval altijd het vervelendste,dan heb ik ook altijd geleerd dat je met gestrekte benen,je platte voet op het pedaal moet kunnen zetten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek een goede fietsenwinkel, wij hebben er b.v. zo een in het dorp die je eerst gaat meten voor hij ook maar een fiets uit het rek haalt. Een goede fietsenmaker kijkt ook naar je beenlengte, afstand totaan het stuur met je armen enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik een nieuwe fiets kocht bij een goede fietsenmaker liet de fietsenmaker mij met mijn oksel over het zadel naar de trapas reiken om de framehoogte te bepalen ik moest net met mijn vingers over het midden van de trapas kunnen reiken ,de fiets paste perfect en ik heb nooit meer zo lekker gefietst als op die fiets
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet met je voet plat op de pedalen kunnen staan als je fietst. Je moet als je stilstaat met je tenen de grond kunnen raken (beide tegelijkertijd). Als dat lukt, is het goed.
Zo bepaalde mijn vader het altijd!

Toegevoegd na 39 seconden:
NET plat op de pedalen

Toegevoegd na 2 minuten:
En neem er een met een vrouwenzadel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat snap ik, dat is het *doel*. Ik ben op zoek naar de framemaat in centimeters of inches die daar voor mij bijhoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan dus niet. Als dat wel zou kunnen zou voor elke lengte een antwoord zijn, wat betreft frame. Het gaat ook om de verhouding, of je lange benen hebt bijv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt de eerdere antwoorden niet gelezen, of wel? Ik zeg niet: ik wil een antwoord gebaseerd op niets dan mijn lengte, ik vraag naar de rekensom waarmee je de framemaat kunt berekenen. Zoals een rekensom die rekening houdt met de verhoudingen, bijvoorbeeld de vraag of je lange benen hebt. En wat blijkt, je kunt dit berekenen aan de hand van je binnenbeenlengte.