Kan 'n pignon met 7 bladen goed functioneren op 'n fiets met 6 versnellingen?

Is 't mogelijk om op 'n fiets met 6 versnellingen 'n kleinere versnelling erbij te maken door 'n pignon met zeven bladen te monteren, waarvan het grootste blad 34 tandjes heeft?

8 maanden geleden
in: Fietsen
1K
Natubico
8 maanden geleden
Ga 't in elk geval 'ns proberen; wie weet kan 'n shifter met 6 standen ook wel voldoen, wanneer het kleinste van de zeven bladen nooit gebruikt wordt.

Antwoorden (2)

Het is mogelijk om een kleinere versnelling te creëren op een fiets met 6 versnellingen door een pignon met zeven bladen te monteren. Als je een pignon met zeven bladen monteert en het grootste blad heeft 34 tandjes, dan krijg je een extra versnellingsoptie die kleiner is dan de kleinste versnelling op de oorspronkelijke 6-versnellingsfiets.

Normaal gesproken heeft een fiets met 6 versnellingen een beperkt bereik van versnellingen, waarbij de kleinste versnelling geschikt is voor klimmen en de grootste versnelling geschikt is voor hoge snelheden op vlak terrein. Door een pignon met zeven bladen te monteren, kun je een extra versnelling creëren die nog kleiner is dan de oorspronkelijke kleinste versnelling. Hierdoor wordt het gemakkelijker om steile hellingen te beklimmen of te fietsen op terrein met veel weerstand, zoals bijvoorbeeld tegenwind.
8 maanden geleden
Inekez1
8 maanden geleden
-
Je geeft aan wat het voordeel zou zijn als het eenmaal werkt. Dat had vraagsteller vast ook zelf al bedacht...
Je geeft geen antwoord op de vraag of het daadwerkelijk technisch kan en dan goed functioneert.
Of dat goed passend en werkend te krijgen is hangt van veel factoren af.
Heb je nu 18 versnellingen (voor 3 bladen, achter 6) dan zou het kunnen werken met wat mitsen en maren.

Heb je nu alleen achter 6 en voor maar 1 tandwiel, dan hangt het er erg vanaf hoeveel tandjes je huidige tandwielen achter hebben. De kans dat je dit goed werkend krijgt, lijkt mij heel klein.

Is er ruimte op de achteras voorzien voor een bredere pignon met 7 bladen? Als die ruimte er niet is, moet je het hele achterwiel vervangen door een wiel met meer ruimte voor de tandwielen en dus minder ruimte tussen de spaken. De ruimte tussen je achtervork beweegt niet mee als je alleen een langere as met breder freewheel / pignon monteert.

Kan de achterderailleur het bereik aan? Niet alleen meer beweging van links naar rechts, maar ook de spanning op de ketting moet flink mee kunnen veranderen bij een groter tandwiel. Waarschijnlijk heb je een langere ketting nodig om goed om het grotere tandwiel te passen. Die langere ketting moet ook op het kleinste tandwiel nog goed op spanning blijven zitten. Dat kan niet elke derailleur aan en als het verschil tussen grootste en kleinste blad te veel is, kan het sowieso niet als je alleen een achterderailleur hebt. Met ook versnellingen op het voorblad kun je de combinatie maken van voor groot blad met achter klein, en voor klein blad met achter groot. Dan voorkom je dat de spanning op het grootste blad te veel wordt en op het kleinste blad te weinig. Te veel spanning leidt tot moeilijk schakelen en overmatige slijtage van ketting en bladen. Te weinig spanning dan springt om de haverklap de ketting los.

Heb je een 6-versnellingen-systeem zonder derailleur (naafversnelling), vergeet dan die 7V sowieso maar meteen.
8 maanden geleden
jc54
8 maanden geleden
Bij naafcersnellingen heb je geen pignon.........
Natubico
8 maanden geleden
Zoals gezegd hoeven een of meer van de kleinste bladen niet gebruikt te worden omdat het verzet dan wat te zwaar is.
Eventueel kan de ketting dus wat langer gemaakt worden.
Mocht 't zo allemaal niet lukken dan gaan we kijken of 't wel kan met 'n double of triple crankstel.
In elk geval alvast bedankt voor de antwoorden.
Natubico
8 maanden geleden
Tja, het idee van 'n pignon met 7 bladen is maar overgeslagen, waardoor meteen gekozen is voor de optie van 'triple crankstel (44/32/22).
Dat blijkt prima te werken nu de ketting handmatig op het kleinste blad gelegd is.
Het grootste blad van de pignon is inderdaad niet bereikbaar, maar er resteren dan toch nog 5 versnellingen, varierend van vrij groot tot klein genoeg om met 'n flinke last achterop bij tegenwind bergop te fietsen. En daar was 't dus vooral om te doen.