Krijg ik mijn gestolen fiets terug?

Ok, even een de zaken op een rijtje:
- Mijn fiets is gestolen (met slot open)
- We hebben aangifte gedaan
- 3 maanden later zie ik iemand op mijn fiets fietsen, direct er achter aan gegaan, en de politie gebeld.
- Diegene die fietste op mijn fiets heeft de fiets gekocht van iemand.
- De fiets is op het bureau gezet, en de ''fietser'' wordt gehoord. Ze zeiden dat ze gaan onderzoeken/kijken of de dader in beeld was.
- tot nu toe niets gehoord van de politie...

Nu is de vraag, is het vast en zeker dat ik de fiets krijg, ook al is hij doorverkocht? We hebben factuur, framenummer, dus voldoende bewijs. Staat overigens ook op de aangifte....

een jaar geleden
in: Fietsen
1.9K
Amadea
een jaar geleden
Volgens mij heb jij geen bewijs dat jouw fiets gestolen is, omdat ie niet op slot stond...
TurfGraver
een jaar geleden
@Amadea, Slot zou voor verzekering uitmaken.
Iets meenemen wat niet van jou is (op slot of niet) is diefstal.
LeonardN
een jaar geleden
Of iets een slot heeft of niet, en of dat slot gebruikt werd of niet staat los van het wel/niet kunnen bewijzen diefstal.
Framenummer is een vorm van bewijs. Een tweede passende sleutel. @sploeg
"- tot nu toe niets gehoord van de politie..."
Je kan zelf even contact opnemen.
erotisi
een jaar geleden
In Nederland?
sploeg
een jaar geleden
@LeonardN , heb contact gezocht, maar er komt weer een standaardverhaaltje over ''dat bepaalt de minister van justitie'

Antwoorden (2)

Ligt eraan, als de koper heb ter goede trouw heeft gekocht of niet. Als hij/ zijn had kunnen weten dat de fiets gestolen was wel, anders misschien niet.
een jaar geleden
Vanuit het perspectief van de koper/dief:
Moet je de fiets afstaan? Niet direct. De vorige eigenaar moet eerst bewijzen dat de fiets ooit van hem was. Hij zal een aankoopbewijs moeten laten zien, of de oorspronkelijke sleutels, of zijn postcode in het frame. De wet eist verder dat de oorspronkelijke eigenaar de fiets door diefstal is kwijtgeraakt. Als hij een proces-verbaal van aangifte kan laten zien, moet je de fiets teruggeven.

Recht op terugvordering
Er zijn slechts twee uitzonderingen. Als uit de aangifte blijkt dat de fiets langer dan drie jaar geleden werd gestolen is het recht op terugvordering vervallen. Dan mag je de fiets dus houden, tenzij het op het moment van aankoop duidelijk om een gestolen fiets ging. Is deze drie jaar nog niet voorbij, dan moet je met een aankoopbon kunnen bewijzen dat je de fiets hebt gekocht bij een normale fietsenzaak of een andere winkel waarbij je er te goeder trouw vanuit kan gaan dat de fiets niet gestolen is. Heb je geen bon meer of heb je de fiets bijvoorbeeld bij een particulier of op een rommelmarkt gekocht, dan zul je de fiets moeten afstaan aan de rechtmatige eigenaar. Dat is zelfs zo als je de fiets hebt gekocht op een door de politie georganiseerde veiling.
een jaar geleden