Waarom kan mijn fiets niet recht fietsen, zonder handen fietsend?

Ik heb mijn fiets aan iemand uitgeleend laatst en sinds ik 'em terug heb kan ik niet meer recht fietsen zonder handen. Wat ik daarmee bedoel is dat als ik mijn stuur loslaat mijn stuur heel erg naar rechts gaat. Ik persoonlijk kan niet iets zien dat verbogen is of los zit o.i.d.
Weet iemand wat hiervan de oorzaak zijn kan?
Bij voorbaat dank

Weet jij het antwoord?

/2500

De vorige gebruiker heeft of een aanrijding gehad of gegooid met de fiets, zodat deze scheef en uit het spoor is. Het voorwiel staat niet in het spoor van het achterwiel.

Misshien is je stuur wat gedraaid

+ Daar zou ik het ook zoeken. Een fiets gaat naar één kant trekken als het voorwiel en achterwiel niet in één lijn staan. Als je je achterwiel van de grond tilt en het flink laat draaien door een duw tegen de trappers te geven, slingert het dan erg? Zo ja, dan is het nog niet zeker dat die slinger er pas nu in gekomen is, maar het zou kunnen. In elk geval maakt een kromme velg het wat moeilijker om vast te stellen waar het scheef sturen aan ligt. Je moet ook even kijken of de voorvelg krom is of tamelijk recht. Zie anders het vervolg in “reacties”. Zijn beide velgen redelijk recht, dan kun je nu het volgende doen: zet je fiets ergens tegen een muur. Niet schuin, maar bijna rechtop, en met het voorwiel rechtuit. Eventueel laat je iemand de fiets vasthouden. Of je legt twee houtjes onder het voorwiel (vlak vóór en achter het aanraakvlak van de band op de grond) zodat het rechtuit blijft staan. Nu moet je een meter of tien naar achteren lopen, en hurken, zodat je goed langs het de band van het achterwiel naar het voorwiel kunt kijken. De wielen moeten in één lijn staan. Misschien moet je daarvoor het voorwiel nog een beetje bijdraaien. Als de rolrichting van het achterwiel duidelijk náást de plek gericht is waar het voorwiel de grond raakt, moet je achterwiel rechtgezet worden. Dat kan meestal door de moeren op de as iets los te draaien, tenminste, als er nog wat ruimte is waar de achterband door de achtervork draait, dat is de plek waar de band het dichtst bij de trapas komt. Dit is ongeveer hetzelfde wat je doet bij het strakker zetten van een slappe ketting. Het kan ook zijn dat je fiets gevallen is en dat er daarna nog iemand of iets overheen gevallen is. Dan zou het frame duidelijk krom kunnen zijn, en dan meot een fietsenmaker daar maar eens naar kijken. De fietsenmaker kan ook nodig zijn als er een flinke slag in een velg is gekomen. Met die mogelijkheid hield ik al rekening, maar dat werd teveel tekst: zie daarvoor bij “reacties”.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100