Moet de bijrijder op een tandem kunnen fietsen?

Ik wil gaan fietsen met een vriend uit het buitenland die nooit heeft leren fietsen. Is een tandem huren dan een optie?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Fietsen
1.1K

Antwoorden (1)

JA, gaat heel goed, als je hem maar niet aan het stuur zet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ ::)) humorist
Abcde
3 jaar geleden
Ja, dus de bijrijder moet kunnen fietsen? Gaat heel goed, als je hem maar niet aan het stuur zet, dat dat heel goed gaat is niet altijd waar.
Het is belangrijk te oefenen met een tandem voordat je er de openbare weg mee opgaat. Je moet ruimere bochten nemen i.v.m de lengte van de fiets. Ook het op- en afstappen samen vergt wat oefening. Bovendien ligt de snelheid van een tandem door het samen trappen veel hoger dan op een gewone fiets, wat het sturen kan beïnvloeden.
Een goede verhuurder zal je niet zonder instructies en oefenen de weg opsturen.
Pieterke
3 jaar geleden
Fietsen op een tandem vergt wel enige oefening is mijn ervaring. Zeker als één van de personen nog nooit heeft gefietst.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
https://www.tandemclub.nl/sites/default/files/images/divers/OP3-2005%20Tandems.pdf
Voordeel van tandemfietsen is dat men elkaar niet kwijtraakt, nadeel is dat men elkaar niet kwijtraakt.