Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik mijn fietsversnelling vastzetten?

Ik heb een herenfiets gazelle met 3 versnellingen in de naaf van het achterwiel, met een kettinkje.

Nou is de kabel gebroken en dit is een oude fiets die enkel maar gebruikt wordt om naar het station te fietsen, ik heb geen zin om er nog tijd en geld aan te spenderen.

Kan ik als de fiets in de tweede versnelling staat het kettinkje uit de wielnaaf halen en er dan vanuit gaan dat de tweede versnelling actief blijft ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Fietsen
7.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kunt het kettinkje niet ongestraft uit de wielnaaf halen, om reden zoals wimkees in reactie al zei; dat de versnelling in z'n 3 zal blijven staan. Wat je kunt doen om de 2e versnelling door middel van het kettinkje te fixeren. Dat kun je als volg doen. Trek het kettinkje mat een tang zover uit dat de versnelling in z'n 2 staat en steek een heel dun spijkertje door het kettinkje zodat hij tegen de wielmoer blijft steken. Mocht er geen spijkertje door het kettinkje passen dan kun je hem in uitgetrokken toestand omwikkelen met dun koper- of ijzerdraad wat uiteindelijk ook tegen de wielmoer blijft steken.
Succes .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, je zult (om de fiets in zijn tweede versnelling te zetten) het kettinkje vast moeten zetten in de middenstand.
(Lees meer...)
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding