Is een fiets in redelijke zin hufterproef?

Hé hallo.
Ik ben een sportieve fietser.
Pas geleden fietsten ik op mijn gewone luxe stadsfiets 50 km/h en moest ik een noodstop maken.
Later zat ik mij af te vragen kunnen de remmen van een stadsfiets tegen die snelheden?
Ik liet de boel niet slippen en ging pompent remmen.
En mijn fiets heeft rollerbrakes.
En een vraag die hier op aansluit.
Hoeveel gewicht kan je fiets hebben voor je fiets overbeladen is?
Dus je ketting/tandwielen/versnellingen banden/velgen remmen en vering?

3 jaar geleden
in: Fietsen
1.4K
VGraaf
3 jaar geleden
O en het fiets frame bedoel ik ook.
Wel het frame van een herenfiets

Antwoorden (1)

Je stelt een aantal vragen:
Een fiets is nooit helemaal hufterproof. Ook een auto bijv. is dat niet, een malloot kan zo'n ding altijd slopen als hij wil. 50 km per uur, op vlak terrein, op een gewone stadsfiets, dat kan eigenlijk niet. Zelfs bergafwaarts, bijv. op de Veluwe, haalde ik slechts 40 km per uur. De maximale belading - aan bagage - van een fiets ligt meestal rond de 20 kilo. Als het goed is kreeg je dat erbij vermeld toen je je fiets kocht. Een wat "fijnere" fiets (ik had ooit een hybride) kan minder zwaar worden beladen, een wat stevigere fiets wat zwaarder.
3 jaar geleden
HannekeJanssen
3 jaar geleden
En een PS: "Redelijk" en "hufter" - dat gaat natuurlijk NOOIT samen...