Wat is de beste techniek bij het fietsen op een gladde weg? Hoe kun je vallen voorkomen?

(Ik heb geen auto en de bus nemen is niet altijd praktisch qua verbinding).

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik ben sinds kort postbode en móet wel, met superzware tassen (kerstkaarten).

14 jaar geleden
in: Fietsen
1.3K

Het beste antwoord

Als er echt ijs op de weg ligt, begin je niets. Dan helpt hooguit zo'n brede driewieler met drie grote wielen, waarop sommige ouderen wel rijden. Die kan wel schuiven en glijden, maar bijna niet omvallen.

Als het om sneeuw gaat, is er weinig aan de hand zolang je rechtdoor fietst en de weg geen hobbels of andere schuintes bevat.

Bij een oprit (stoep op en af) of een verkeersheuvel: neem het hellinkje recht (dus: zo steil mogelijk). Niet schuin ertegenop rijden, dan glijdt je wiel weg terwijl jij rechtdoor gaat, en val je dus.

Bij bochten: heel langzaam. Zonodig stoppen, fiets draaien en verder fietsen.

Geldt ook bij kruisingen: ga je linksaf, dan een heel geleidelijke bocht nemen met lage snelheid. Kan dat niet vanwege het verkeer, dan rechtdoor fietsen tot je de kruising /bijna/ bent overgestoken, stoppen, voeten op de grond, fiets een kwartslag naar links draaien, wachten tot de weg vrij is, oversteken en je weg vervolgen.

Bij sterk aangedrukte sneeuw kun je je banden een heel klein beetje leeg laten lopen. Ze zakken dan wat door, waardoor het contactoppervlak met de sneeuw groter wordt en je dus meer grip krijgt. Het is echter wel een slijtageslag voor je binnen- én je buitenband, dus alleen doen zolang het nodig is, en extra oppassen dat je niet je velg voelt als je een hobbel tegenkomt.
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
Allemaal heel erg bedankt voor de antwoorden. Ik heb ze bijna allemaal proberen op te volgen.

Andere antwoorden (9)

Leer te slippen, dus volg een slipcursus... Je eigen slipcursus... Als je het door hebt, dan val je niet meer door een slip... Alleen onderuit gaan kan je nog vloeren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit noem ik nog eens profileren -8 en een antwoord waarmee je op je achterste gaat. Dus zorg dat er voldoene profiel op je BAND zit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik breng toch wat teweeg. elke keer weer een hoop activiteit, min of plus, heerlijk...
Winterbanden monteren....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er geen harde zijwind staat kun je goed rechtuit fietsen, maar niet te dicht langs een hellende rand.
Maak gebruik van aangereden sporen zolang je rechtuit kan. Als je uit moet wijken kan je wat lossere sneeuw in rijden zonder te trappen, je vermindert dan vanzelf snelheid.
Als je een bocht moet maken snelheid verminderen door in wat lossere sneeuw te rijden en alleen voorzichtig van de achterrem gebruik maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alvorens te gaan fietsen op een gladde weg zou ik eerst bekijken welke remhendel het voorwiel bediend. Deze moet je dus absoluut niet gebruiken omdat je anders gegarandeerd onderuit gaat. Dit mede om reden dat je fiets totaal niet meer te besturen is als je voorwiel blokkeert. Verder zou ik adviseren om zo voorzichtig mogelijk op het gestrooide gedeelte van de weg te rijden en bij remmen alleen je achterrem te gebruiken. Vergeet niet te anticiperen op achteropkomend verkeer. En voor de duidelijkheid: Als tweewieler kun je vallen niet voorkomen maar wel reduceren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bekijk nog FF de antwoorden en wil als advies geven de twee bovenstaande antwoorden ter harte te nemen en de eerste twee met een korreltje zout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
Waarom hiervoor een minnetje wordt gegeven is me een raadsel. Ik bedank je in ieder geval voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@konijn:Het minnetje maakt mij niet uit! Ik probeer een waardevol antwoord te geven waar mensen wat mee kunnen en ga absoluut niet voor de punten met een onzinnig antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij ook een plus, vooral vanwege het remmen op je achterwiel.
Snuffel
14 jaar geleden
Gelijk heb je. Tnx.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Esme: Dankjewel voor je reactie.
naast wat hierboven al is gezegd: kijk goed uit als een asfaltweg overgaat in klinkers, die kunnen veel gladder zijn.
minder op tijd je snelheid.
14 jaar geleden
Het beste techniek is heel rustig fietsen en langzaam. Dus geen haast doen.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kost wat moeite maar werkt echt;
versier fietskettingen (oud of nieuw ) en koppelstukjes.
Maak de kettingen aan elkaar tot een lange fietsketting.
Laat de voorband een beetje leeglopen.
Leg om de zachte fietsband de ketting en maak hem zo op maat dat hij er mooi omheen ligt.
POMP daarna de band weer op, de ketting ligt over het midden van de fietsband en zit muurvast.
Doe dit ook met de achterband.
De fiets rijdt nu probleemloos over ijs en door sneeuw.
Het klusje moet secuur uitgevoerd worden, wanneer dat goed uitgevoerd is, heb je een schaats/fiets die zijn weerga niet kent.
Vooral op de ijsbaan zul je veel bekijks hebben.
De druk van de banden is belangrijk.
Pomp de band niet keihard op.
Het vergt wat fine tuning.
Daarna geef je iedereen het nakijken.
Als het ijs weg is , haal je de ketting weer van de band en bewaar je hem voor een volgende vorstperiode. wel eerst schoonmaken in lampolie en met kettingvet wegzetten.
Is de ketting versleten, gebruik dan de lengte van de oude
ketting als voorbeeld, de maat steekt erg nauw.
Graag verneem ik je ervaring.
Vriendelijke groet en glij voorzichtig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer gewoon te fietsen je voelt zelf wel aan of je te snel fiets. hou het stuur niet krampachtig vast laat het stuur zijn eigen weg kiezen als het voorwiel iets wegslipt ga dan niet krampachtig tegen sturen want dan ga je . de fiets zoekt zijn eigen grip wel op . en probeer zo ontspannend mogelijk te fietsen want als je ook aan vallen denkt dan ga je ook .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het monteren van zijwieltjes misschien een optie? Het staat natuurlijk wel lullig,maar jouw fiets wordt er een stuk stabieler door.