Geldt er in ons land een maximum laadvermogen voor tweewielers zoals fietsen (al dan niet met hulpmotor), motorfietsen e.d.......?

Kortom, zijn er regels opgesteld die eisen stellen aan de belading en/of afmetingen van dit soort (motor)voertuigen inclusief bestuurder en eventueel passagiers?

Toegevoegd na 17 minuten:
p.s. De foto dient uitsluitend voor illustratie. Dus a.u.b. géén onderschriften verzinnen teneinde verwijdering te voorkomen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
1.7K

Het beste antwoord

De maximale breedte van de belading is voor een fiets en bromfiets 1,00 meter.
Over het maximale gewicht van de belading is geen cijfer opgegeven, wel een algemene regel: de lading van een voertuig moet zodanig geschikt zijn dat ze bij normale wegomstandigheden de stabiliteit van het voertuig niet in het gedrang brengt

Met name dit laatste punt is van belang voor een fiets, je moet het namelijk met spierkracht en evenwichtsgevoel allemaal in balans weten te houden…
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat ik globaal kan zien ligt het door de fabrikant aanbevolen maximum laadgewicht tussen de 90 en 160 kg voor scooters...

De lading mag net als bij auto's in de breedte niet uitsteken en mag maximaal 50 cm uitsteken aan de voor en/of achterzijde. Daarna moet een gevarenbord geplaatst zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal is dat standaard bij een scooter of motorfiestsen
150 kg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
-1. Je bent vergeten de vraag te lezen.
Het ging over *regels*.
Ha, die Barts3cundo;

Voor elk voertuig dat een kenteken heeft is door de fabrikant een maximum laadgewicht opgegeven. Bovendien gelden er in de WVW regels over de maximale maten van die belading. Bij fietsen is het een gevalletje artikel 5; de pliesies bepalen of de manier waarop je fiets beladen is gevaarlijk en dus verboden is.