Waarom heeft een mannenfiets een hoge stang?

Waarom heeft een mannenfiets een stang, en geen lage instap zoals op een vrouwenfiets?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Fietsen
2.6K

Antwoorden (11)

stevigheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat mannen een hogere status hebben en door de hogere stang vrouwen dit niet vergeten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met een stang is het steviger. maar vroeger hadden alle vrouwen rokken aan dus dan konden ze er niet elegant opstappen. en sindsdien hebben ze fietsen gemaakt met een lagere instap.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat een zadel zo en zo niet goed is voor je kloten kan je ze af en toe nog ff echt kraken op die stang
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een stang maakt het frame steviger en ik vermoed dat dat het oorspronkelijke ontwerp was. Toen later vrouwenfietsen een lage instap kregen (voor de rokken) bleef het een soort mannelijkheids symbool. (En sommige fietsen hebben extra stevigheid nodig...zijn er mountainbikes met lage instap?)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De standaard fiets had/heeft een hoge stang. Dit voor extra stevigheid van de constructie. Vrouwen hadden vroeger de neiging alleen jurken te dragen. Om met een jurk op een fiets te zitten is onmogelijk, vandaar dat de stang lager geplaatst werd (een vrouwenfiets is aanzienlijk zwakker dan een mannenfiets). Hoewel vrouwen tegenwoordig vaak jeans dragen is de lage stang altijd gebleven voor de enkele jurkdraagster op de fiets.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vraag is al eerder gesteld, zie hieronder
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Stevigheid is het goede antwoord inderdaad. Zo'n stang zorgt ervoor dat het fietsframe een driehoek vormt. Driehoeken zijn sterk.

Omdat vooral vroeger vrouwen vaak rokken droegen, was een hoge stand voor hen geen optie. Daarom hebben ze de vrouwenfiets uitgevonden. Maar op het frame werken hogere dwars- en normaalkrachten en er moeten dus sterkere en dikkere materialen worden gebruikt. Niet ideaal en minder veilig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor de stevigheid. De vraag moet dus eigenlijk zijn: waarom hebben vrouwenfietsen deze stang niet? Dit is een historisch gegeven. Vrouwen hadden vaak kleding aan waarin men zich moeilijker kan manoeuvreren. Zo'n stang zit dan in de weg. Door een extra stang boven de hoofdas toe te voegen heeft de vrouwenfiets toch de nodige stevigheid.

Tegenwoordig mogen mannen ook jurken dragen, en vrouwen broeken, dus is het specifieke nut eigenlijk verdwenen. Toch worden vrouwenfietsen nog steeds zonder stang gemaakt, omdat we dit gewend zijn. Net zoals we gewend zijn dat stofzuigers herrie maken, terwijl we allang fluisterstille machines zouden kunnen maken als we dat wilden. (Heeft Philips ooit eens gedaan, het sloeg niet aan. Zo zou het ook met 'mannelijke' vrouwenfietsen gaan.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kan het zijn omdat mannen meer kracht uitoefenen dan vrouwen? De gemiddelde man is dan wel krachtiger dan de gemiddelde vrouw, maar dat wil nog niet zeggen dat mannen een fietskader uit elkaar kunnen scheuren. Nu niet en toen de fiets uitgevonden werd niet. Met stang niet en zonder stang ook niet.
De vrouwenfiets is anders ontworpen om dezelfde reden als waarom er vroeger voor paarden vrouwenzadels en mannenzadels bestonden: uit zedigheidsoverwegingen. Een vrouw die wijdbeens op een paard zat, zou mannen alleen maar prikkelen tot onzedige visioenen. En voor de vrouwelijke psyche kon zo’n schrijlingse zit ook niet gezond zijn. Dus zaten de vrouwen zijdelings te paard, met de beide benen aan dezelfde kant. Dat zal wel niet al te gezond geweest zijn voor de ruggengraat, maar beter een verwrongen lichaam dan een verwrongen geest, vond men eind negentiende eeuw.
Een vrouw met een stang tussen de benen was al helemaal des duivels. Bovendien zou ze haar rokken wel héél hoog moeten opschuiven om te kunnen fietsen. En zelfs als je dijen tonen niet onzedig zou zijn, dan nog was het met de lange rokken van toen gewoon onpraktisch om op een mannenfiets te rijden.
Als de stang niet nodig was wegens de mannelijke spierkracht, waarom rijden we dan niet allemaal op één type fiets, zonder stang? Omdat een klassiek ruitvormig kader met stang stabieler is dan het ‘vrouwenmodel’. Het mannenmodel is moeilijker zijdelings te verwringen dan het vrouwenmodel. Om dat laatste even stijf en onvervormbaar te krijgen heb je meer metaal nodig. Dat is dan ook alleen maar ontwikkeld omdat het met de rokken van toen niet anders kon.
Eigenlijk is het voor fabrikanten veel eenvoudiger en goedkoper om slechts één model te moeten maken. Vrouwen kunnen evengoed op een fiets met stang rijden, ook al moeten ze dan de mogelijkheid opgeven om met een lange rok te kunnen fietsen. En mannen kunnen evengoed op een fiets zonder stang rijden. Die stapt nog gemakkelijker op en af ook. Toch gebeurt dat niet. Tradities zijn nu eenmaal taai.
Al kunnen tradities verschuiven. Vrouwen hebben vorige eeuw de broek veroverd en mannen de oorring, dus het zou best kunnen dat vrouwen op een ‘mannenfiets’ straks niet meer scheef bekeken worden. Maar waarschijnlijk zal er zelfs dan een verschil blijven tussen mannenfietsen en vrouwenfietsen. Net zoals mannenhemden net andersom dichtknopen dan vrouwenbloezen, mannen-oorringen geen vrouwen-oorringen zijn en after shave geen vrouwengeur. Het spel der seksen moet gespeeld worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zodat je het verschil ziet tussen een mannen- en een vrouwenfiets.