kun je zonder bezwaar een zwaardere accu in een elektrische fiets plaatsen?

omdat deze ooit vervangen moet worden vroeg ik me dat af..

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Fietsen
18.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Zover ik weet heeft elke fiets zijn eigen accu en die kan je niet in een andere fiets zetten. Dus waar wil je dan een zwaardere accu in plaatsen en van welke fiets?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zolang het een gelijke stroomuitvoer geeft. Als het hoger ligt, dan kan dit slecht zijn voor de elektromotor / overbelasting geven.

Antwoorden (2)

Als de zwaardere accu in de houder past is het geen probleem.
De capaciteit is groter dus je kunt langer fietsen. Sommige elektrische fietsen hebben standaard 2 accu's volgens mij van Giant maar die zitten dan in een soort fietstassen verstopt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Fietser001
4 jaar geleden
Let er wel op dat de fiets het verdragen kan.
NIET ALLE fietsen kunnen worden de 'upgrade' verdragen.
Bij Bosch is dat wel mogelijk. Die kun je upgrade met power-pack 500.
En Shimano Steps kan tot 504 wattuur.
En Qwic kan tot 735 wattuur.
Zolang het een accu is die bij dat type fiets hoort is het geen probleem. Veel fietsen hebben de keuze uit diverse types accu met bijbehorende actieradius. De standaard meegeleverde accu bij een e-bike is meestal de lichtste accu die de fabrikant levert. Wil je meer accu-capaciteit, en dus meer actieradius, moet je een andere accu kopen.

Als je later een andere accu wil kopen moet je er rekening mee houden dat deze behoorlijk duur zijn. Bij aankoop van de fiets krijg je vaak een aanbieding dat je voor bv. €200,- meer een zwaardere accu kunt kopen, als je deze later los wil kopen moet je toch snel rekenen op een €500,- voor zo'n accu (bij aankoop van een fiets betaal je alleen het verschil tussen de standaard accu en de versie die je wil hebben).

Daarnaast kun je op vrijwel alle e-bikes alleen een type accu plaatsen dat ook bij die fiets hoort. De software van de fiets "leest" welke accu wordt geplaatst. Als er een andere code wordt gelezen dan die bij de accu hoort die de fiets kent is de kans groot dat de motor niet werkt. Dus dat moet je altijd voor aankoop van de accu controleren.

Gezien de prijs van een nieuwe accu zou je ook kunnen overwegen om je huidige accu te laten reviseren, dat kan met vrijwel alle accu's behalve die van Sparta.

Tot slot nog een tip, behalve dat je accu op een gegeven moment vervangen moet worden is ook je motor op dat moment een x aantal jaar oud. Ook die heeft geen oneindige levensduur. Dus misschien is het het overwegen waard om in plaats van een nieuwe accu je hele fiets in te ruilen voor een nieuwe en daarbij dan direct te kiezen voor een accu met meer actieradius.