Hoe kun je veilig links en rechts kijken met de capuchon van een regenpak op?

Net in een stromende regen naar huis gefietst. Dankzij de bescherming van een goed regenpak viel het wel mee met het nat worden, maar dan ontstaat er wel een ander probleem: doordat de capuchon van het regenpak overhangt kan ik nauwelijks zien wat er achter me komt als ik links- of rechtsaf wil slaan of achterom wil kijken.
Als de capuchon minder overhangt wordt het haar nat.
Wie herkent dit probleem en heeft er wat op gevonden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
3.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Goede vraag, wat te denken van achteromkijken (bijvoorbeeld bij het voorsorteren / afslaan). Ik vraag me af of je om deze reden wettelijk gezien niet in de problemen zou kunnen komen in verband met artikel 5 wegenverkeerswet: Artikel 5 Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de 19e eeuw kon een capuchon nog wel, maar met het huidige verkeer is zo'n ding onverantwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch is het heel raar dat er in Nederland, fietsland, nog geen fatsoenlijke oplossing is gevonden voor dit probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger had je van die doorzichtige regenkapjes, die zijn in ieder geval veiliger.

Het beste antwoord

Er zijn capuchons die een veter door de voorrand hebben geregen. Zo kun je ze strak en dus dicht tegen je gezicht aan trekken.
Dat houdt regen buiten en als je je hoofd draait dan draait de capuchon ook mee en heb je dus vrij zicht.
zie foto
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg sexy ook! +1

Andere antwoorden (4)

Ik ken het probleem. Linksvoor en rechtsvoor lukt nog, strak links en rechts niet meer, en achterom al helemaal niet.

Meestal red ik het prima door met de hand de capuchon een beetje terug te duwen. Wil ik bijvoorbeeld naar rechts kijken, dan duw ik met mijn hand de rechterkant van de capuchon een beetje naar achteren.

Wanneer het rustig is, werkt deze methode ook bij het achterom kijken, bijvoorbeeld wanneer je linksaf wilt slaan.

Vorige week was het net iets te druk toen ik naar links wilde. Misschien dat het had gekund, misschien niet. Ik ben toen op de betreffende kruising in de richting gereden van de tegenoverliggende hoek aan de rechterkant. Zeg maar, alsof ik daar de stoep op had willen rijden - ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Dus *bijna* rechtdoor, maar net een tikje naar rechts, op het hoekpunt af.

Vlak voor ik daar was, heb ik geremd en een kwart draai naar links gemaakt. In plaats van een fietser op de voorrangsweg die linksaf wilde, was ik nu een fietser die uit de zijstraat kwam, en de voorrangsweg wilde oversteken.

Vanuit stilstand kon ik (met hulp van de hand die de capuchon terugduwde) prima zien dat er niets aankwam, waarop ik de weg overstak.
14 jaar geleden
Misschien kun je de capuchon met wat haarspeldjes vastzetten, of met een haarklem strak vastklemmen. Dan valt ie als het goed is net over je haar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Capuchons zijn eigenlijk levensgevaarlijke dingen die in het verkeer, en zeker in druk stadsverkeer, niet thuis zouden mogen horen. Je kunt niet goed om je heen kijken, en ze hinderen je gehoor ook nog eens. Vreemd genoeg hebben de meeste regenpakken ze nog steeds ; blijkbaar vinden veel mensen nat haar een groot probleem.

De enige echt goede oplossing zou zijn : achteruitkijkspiegels op je fiets. Maarja, daar zie je met de regen natuurlijk ook weer niks in. Er zit dus weinig anders op dan goed strak om je hoofd binden, en als je achterom moet kijken gewoon een beetje helpen met je hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Capuchons zijn inderdaad levensgevaarlijk, niet opdoen dus. Je moet, zeker op de fiets, snel om je heen kunnen kijken en dingen in je ooghoeken kunnen zien. Dat gaat niet met een capuchon op. Even hand van het stuur en afzetten werkt ook niet, tegen die tijd lig je al onder die auto of gewoon naast je fiets. Weg met die capuchon, knip hem er maar af of zo.

Vroeger hadden veel vrouwen een doorzichtig stuk plastic op hun hoofd gebonden, die houden je gezichtsveld wel vrij én je haren droog. Ze zijn heel compact tot een lange reep op te vouwen. Ik zie ze af en toe weer als het regent, dus kennelijk zijn ze hier en daar weer te koop.