Moet ik mijn mountainbike -die ik alleen bij daglicht gebruik- voorzien van -goed- functionerende verlichting voor en achter?

Vroeg ik me vandaag zo eens af omdat er politie langsreed (ik fietste op een parallel weg)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Fietsen

Antwoorden (2)

Nee.
Verlichting heb je pas nodig van een kwartier vóór zonsondergang tot een kwartier ná zonsopkomst. In de tijd dat je het niet nodig hebt hoeft het er ook niet op te zitten.
Trouwens, als je wel verlichting nodig hebt, mag dat ook gevormd worden door losse koplamp en achterlicht.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarbij geldt dat zowel het voor- als achterlicht vast brandend moeten zijn (dus niet knipperend). Het voorlicht moet wit of geel licht uitstralen, het achterlicht moet rood zijn. De verlichting moet zodanig geplaatst zijn dat het zicht voor tegemoet / achteropkomend verkeer niet geblokkeerd mag worden door andere objecten op de fiets (denk aan tassen of jas). Ook "grappige" acties als rood licht voor voeren is niet aan te raden. Een ander verwacht niet dat het rode licht op hem af komt (zeker niet als je op het fietspad links van de weg rijdt). Dat laatste heb ik proefondervindelijk ondervonden. Diegene heeft wat oud-Rotterdamse scheldwoorden geleerd... Maar dat terzijde.
Je moet licht kunnen voeren als het donker is, schemerig, maar ook bij slecht zicht. Wat slecht zicht is, wordt volgens mij niet gedefinieerd, maar dat kan zeker ook overdag zijn, of in een dicht bos. Nu zul je daar waarschijnlijk geen politie tegenkomen, maar toch.

Over de reflectoren zegt de wet het ietsje anders: die moeten gewoon op je fiets zitten, zowel achter als van opzij. Ook overdag. Ik denk ook hierbij niet meteen aan bekeurende agenten, maar treft je iemand die slecht geslapen heeft, kunnen ze de gemiddelde fietser vrij simpel bekeuren voor het ontbreken of onzichtbaar zijn (vuile banden) van één van de verschillende reflectoren.