kan je stroom opwekken met je fiets naar een accu?

Kan je stroom opwekken met bijvoorbeeld je dynamo en hiermee een accu opladen? en hoelang zou dat duren?

bijvoorbeeld:

http://mancave.conrad.nl/energie-opwekken-op-de-fiets-met-bertos-rattlegen/

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Fietsen
3K

Het beste antwoord

Ik ben bang dat dat niet gaat werken ! De meeste accu's draaien op 12 V. Je hebt een hogere spanning dan 12V nodig om de accu bij te laden en je hebt gelijkstroom nodig.

Een fietsdynamo levert wisselspanning en maximaal zo'n 2 V.

Je hebt dus minimaal ook een trafo nodig om de spanning op te krikken en daarna nog een gelijkrichter om er gelijkspanning van te maken.
Ondertussen is er van het vermogen zo weinig over dat je nauwelijks iets aan nuttige lading in die accu krijgt.

"accu" is een breed begrip. Wanneer je het over een accu hebt zoals een oplaadbare batterij dan is het iets beter te doen.
Maar ook dan heb je nog een gelijkrichter ("diodebrug") nodig !

Toegevoegd na 2 uur:
Waarom die min ? Het antwoord klopt toch ?

Andere antwoorden (1)

Je kan stroom opwekken met je fiets naar een accu. Je moet alleen zorgen dat de stroom op één of andere manier naar je accu gaat.

Het ligt aan je accu hoe lang het duurt om deze op te laden.

Je wekt alleen niet veel stroom op met een dynamo, dus het is verre van een ideale manier van stroomopwekking.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar hoe wordt die stroom opgewekt dan>?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het wieltje op een dynamo draait rond (tegen je fietswiel). Aan dat kleine wieltje is een magneet verbonden (die in je dynamo zit). Die magneet draait langs een koperen spoel. Doordat de magneet ronddraait krijg je steeds een klein spanningsverschil. Bij een spanningsverschil is er aan het ene draadje een grotere spanning dan aan het andere draadje. Hierdoor gaat er een stroompje (=elektriciteit) lopen, van de kant met de hoge spanning, naar de kant met de lage spanning. Als je dit stroompje door je lamp laat gaan geeft je lamp dus licht. Bron: http://www.goeievraag.nl/vraag/elektronica/overig/dynamo.62246