Ben je verplicht om een helm te dragen op een elektrische fiets?

En op een spartamet?

Ik las op diverse sites dat er twee soorten electrische fietsen zijn, namelijk de Pedelec en de E-Bike.
Op de eerste moet je zelf trappen maar krijg je elektrische ondersteuning. Op de tweede hoef je niet zelf te trappen en zou je verplicht zijn om een helm op te hebben. Klopt dat??

Op een spartamet (Fiets met benzinehulp motortje) heb ik nog nooit iemand met een helm op zien rijden. En een elektrische fiets gaat toch ook niet harder dan een snorfiets. Op een snorfiets/snorbrommer hoef je toch ook geen helm op?
Ik vind het verwarrend. Zie nooit iemand met een helm op een elektrische fiets rijden, maar toch staat op diverse site`s dus dat het verplicht is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
4.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is de fabrikant toevallig duits? Daar moet het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een duitse helm zeker? ;)

Het beste antwoord

Voor zover ik weet is ook de E-bike een fiets met electrische trapondersteuning en hoef je dus geen helm.
Maar er is inderdaad naamsverwarring.

De elektrische fiets - ofwel de e-bike - biedt nét dat beetje extra voor als u tegenwind heeft of een heuvel op moet.

Er zijn dus eigenlijk drie typen.
* Pedelec. (fietswetgeving.
Die zie je het meeste.

* Maar zelfs voor een formele E-bike (snorfietswetgeving) is er geen helmplicht als die een max snelheid heeft van 25 km/u.
Dan valt die namelijk onder de snorfietswetgeving.

* Maar er zijn ook electrische "fietsen" die harder kunnen:
E-bike max 45 km/u (brommerwetgeving)
Voor de wet wordt dit type fiets gezien als brommer. De meest bekende variant is op dit moment een elektrische scooter, maar er zijn elektrische fietsen te koop die met gemak 40 tot 45 km/u kunnen rijden. Bij wet is dan echter wel een WA-verzekering en een valhelm verplicht.

Het heeft dus te maken met wat voor motortje er op zit en hoe hard dat kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (3)

Een spartamet is een snorfiets en heeft dus geen helmplicht. Een spartamet heeft daarom ook altijd een blauwe kentekenplaat.

Electrische fietsen vallen onder normale fietsen, je hebt er ook geen rijbewijs voor nodig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb het dan over fietsen met electrische trapondersteuning.

De volledige electrische 'fiets' valt onder een andere regel dan de trapondersteunende fiets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat snap ik allemaal wel, maar ik zie hier eerlijk gezegd weing antwoord in op mijn vraag...
Nee alles met een blauw nummerbord hoeft geen helm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee volgens mij niet, maar een helm is ook bloedirritant