Is de maat van je fiets buitenband hetzelfde als je binnenband?

Ik moet een nieuwe binnenband hebben maar kan de maat niet meer lezen, op de buitenband kan ik de maat wel lezen, als ik dit doorgeef weten ze dan welke binnenband ik moet hebben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Fietsen
35.1K

Het beste antwoord

Op de binnenband en de verpakking ervan staan de buitenbandmaten waarvoor de binnenband geschikt is.
Omdat een binnenband kan rekken is hij geschikt voor meerdere maten buitenband. Toch is het verstandig om een binnenband te kiezen die zowel qua breedte als diameter goed past bij de buitenband.

Een te smalle binnenband rekt uit totdat die dezelfde breedte heeft als de buitenband. Gevolg: de binnenband staat onder spanning en scheurt eerder door een scherp voorwerp. De band loopt dan ook sneller leeg of klapt.
Een te brede binnenband is lastig in de buitenband te leggen en je loopt het risico dat er vouwen in de binnenband komen.
Een band met een te kleine diameter zal moeten rekken om dezelfde diameter te krijgen als de buitenband. Gevolg: meer risico op scheuren van de binnenband. Daarnaast is de binnenband moeilijk in de buitenband te leggen. Hetzelfde geldt voor binnenbanden met een te grote diameter: die zijn lastig in de buitenband te leggen zonder vouwen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je een nieuwe binnen- of buitenband voor je fiets nodig hebt, dan is de eerste vraag: wat is de maat van de band? Het antwoord is simpel: de maat staat op de zijkant van de band. Echter, er staan verschillende aanduidingen op een band. In de praktijk staan er 2 of 3 aanduidingen op van verschillende systemen. Gelukkig zijn de nationale maatsystemen inmiddels overvleugeld door een internationale en eenduidige maatvoering, de ETRTO maat. Fabrikanten van velgen en banden zijn er samen in geslaagd een uniform maatsysteem in te voeren. De maat staat op de band aangegeven in deze notatie, bijv: 35-622 of 50-559, soms vergezeld van de afkorting ETRTO. 35 en 50 is de breedte en hoogte in mms. 622 en 559 is de binnendiameter van de band in mms. Als je met deze maat naar de winkel gaat of online gaat shoppen, dan krijg je wat je nodig hebt.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi antwoord +

Andere antwoorden (2)

Nee, let erop dat de binnenband een ventiel heeft dat bij je buitenband past, dit kan een Hollands ventiel zijn, maar ook een Frans, of autoventiel. Op de verpakking van de binnenband vind je bij welk formaat buitenband deze past. Er zijn minder maten binnen-, dan buitenbanden. In de winkel zullen ze sneller naar de juiste band grijpen, dan dat je die zelf vindt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ventiel heeft niets te maken met de buitenband. De buitenband ligt als het ware om de binnenband heen. Het ventiel heeft zeker wel te maken met de uitsparing(gat) in je velg. M.v.g. TX
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het ventiel is wel degelijk belangrijk, dat dat past bij je velg, het gaat hier om een binnenband.
http://velotarier.be/velomaker/lekke-band-zo-gefikst/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@crea: Dat zeg ik TOCH! Je moet de zaken niet om gaan draaien. Je zegt in jouw antwoord: "Nee, let erop dat de binnenband een ventiel heeft dat bij je buitenband past" Ik geef in reactie aan dat het ventiel bij de velg moet passen en er zeker wel mee te maken heeft. Ook je link heeft geen raakpunten met de vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Let erop, was extra informatie bij het kopen van een binnenband, dat is niet de zaken omdraaien, dat is extra informatie verschaffen. Nee is het antwoord en dat je op de verpakking kunt vinden bij welke buitenband de binnenband past.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het ventiel van de binnenband heeft totaal niets met de buitenband te maken. Vraagsteller vraagt: welke binnenband bij een buitenband past.
Min is trouwens niet van mij.
Ja, als er bvb 28 op de buitenband staat moet je ook 28" binnenband kopen. Moeilijker is het niet.