Mijn 8-jarig neefje wil niet leren fietsen en bij bochten hangt hij telkens de verkeerde kant op, weet iemand een oplossing?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WIL hij het niet of KAN hij het niet. Kan hij wel rechtdoor fietsen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laatbloeiertje?
Cryofiel
12 jaar geleden
Teveel autoracespelletjes gespeeld op de computer? Auto's hangen wel naar buiten in de bocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ADHD (geen overzicht), erg bang om te vallen of problemen met evenwicht?

Het beste antwoord

Ik heb mijn jongste leren fietsen door te zeggen dat hij pas weer achter de computer mocht als hij kon fietsen. Hij was toen zes, denk ik, en het niet fietsen was puur gemakzucht. Voor hem hoefde het niet. Motorisch was hij prima in orde (belangrijk!)
In drie dagen was het gepiept.

Toegevoegd na 7 minuten:
Trouwens, beter een iets te klein fietsje dan een te grote. Bij een kleinere zit hij veilig dicht bij de grond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De leeftijd van 8 jaar is ook wel hoog om nog te leren fietsen.
De meeste kinderen hier leren dat zodra ze kunnen lopen.
Dat gaat spelenderwijs, vaak een poosje met zijwieltjes.

Misschien toch nog maar even zijwieltjes monteren?

Een kind van 8 kan al heel goed inschatten wat er kan gebeuren als hij zou vallen.
Is hij bang om te vallen?

Kun je niet naar een park om met hem te oefenen?
Fiets vasthouden en meelopen!
Ouders inschakelen.

Verder zijn er wat dingen om het kind te belonen en te stimuleren, maar die hangen van de situatie af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha zielig, kind van 8 met zijwieltjes xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste kinderen leren fietsen vanaf 4 jaar idd
Beste is toch om mee te rennen naast de fiets. Dat geeft de kinderen een veilig gevoel dat ze opgevangen kunnen worden als ze vallen.

Eventueel kun je een dik touw over zijn borst doen, onder zijn oksels door halen, zodat je hem hiermee vast kan houden en kan corrigeren. Hier zijn overigens ook speciale tuigjes voor te krijgen.

Langzamerhand kun je het kind iets meer vrijheid geven zodat hij/zij zelf het gevoel krijgt het alleen te kunnen.

Toegevoegd na 3 minuten:
een andere optie is ook nog:
Een stevige houten stok (bezemsteel) met tie-raps vastmaken aan de achtervork/bagagedrager.
De stok moet dan schuin omhoog wijzen. Hiermee kun je de fiets ook in bedwang houden als je er achteraan rent.

Dit is een vervolg op de eerder gegeven oplossing van mij. Wanneer je erachteraan loopt en ze je niet zien geeft dat weer een gevoel van meer onafhankelijkheid zodat ze langzaam aan vertrouwen opbouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan de zijwieltjes eraf halen en dan achter hem aan rennen maar wel zijn fiets vast houden en als je denkt dat hij het evenwicht heeft laat je hem los.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je eerst eens kunt doen, is de trappers eraf halen en de fiets als loopfiets gebruiken. (of eventueel een kleine oude fiets hiervoor gebruiken) Loopfietsen in de maat van een achtjarige zijn niet te vinden, kan ik uit ervaring zeggen. Maar door de trappers eraf te halen, bereik je hetzelfde.
Met een loopfiets leert een kind zijn evenwacht bewaren. Binnen de kortste keren gaan ze met een noodvaart de bocht om. Het zelfvertrouwen neemt zo heel snel toe. Daarna gaat het leren fietsen heel snel, het liefst op een wat te lage fiets.
Dit is een betere manier dan met zijwieltjes, want waarschijnlijk kan hij de trapbeweging al lang maken, maar ligt het probleem in het durven bewaren van het evenwicht.
Mocht er echt een motorisch probleem zijn, dan kan een kinderfysiotherapeut hulp bieden. Ik ken een fysiotherapeut die gewoon naar het kind thuis gingen om te helepen met leren fietsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Dit is een heel goed plan. Kleintjes die eerst een loopfietsje hebben gehad, leren ook veel sneller zelfstandig fietsen.