Mijn schijfrem van mijn fiets ratelt. Hoe komt dit en wat kan ik er aan doen?

In het boekje staat dat dit komt door nieuwigheid, en dat dat na de 'inloopperiode' over moet gaan.
Hoe komt dit en wat kan ik er aan doen?

Toevoeging:
Hij ratelt juist als ik fiets. Wanneer ik rem stopt het. Het is niet de schijf zelf.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Meestal is dit een kwestie van de schijfrem even controleren met een inbussleutel. Als het goed is zitten er 5 bouten op de schijf. Die even nalopen. Dan weet je zeker dat het niet de schijf is. Controleer daarna het punt waar de schijf vastzit aan de fiets, los van de 5 bouten. Controleer nu de remklauw, het gedeelte dat ervoor zorgt dat de rem aangeknepen wordt en op de schijf komt. Het kan zijn dat die iets scheef zit. Als dit niet zo is controleer dan of het wiel wel recht staat. Als het wiel scheef staat kan het ook rammelen. In het ergste geval kan ook nog de as van het wiel gebroken zijn of aan het scheuren zijn. Haal het wiel los en dan kan je vrij makkelijk de naaf/as eruit halen. Als die in een deel is dan weet je dat dat niet het probleem is. Groeten van een beginnende fietsenmaker (dit is geen grap)

Normaal gesproken zou dit niet zo mogen zijn. Een schijfrem hoeft nl niet 'ingereden'worden. Mischien zit de schijf los, en veroorzaakt dit het rammelen. Verder kan er bij het remcilindergedeelte ook nog iets los zitten. Bijkomende vraag is of de schijfrem deze alleen ratelt bij het remmen, of ook als je 'gewoon' fietst ?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100