Waar kun je terecht voor je recht bij onenigheid met een fietsenwinkel?

Een gloednieuwe fiets gekocht waarvan de de ketting, de standaard en nu ook het bagagerek (voorkant) is afgebroken in de eerste 3 weken. Levensgevaarlijk! Fiets wordt wel steeds gerepareerd maar het wachten is op het volgende mankement. En nu is het bagagerek gerepareer maar in verkeerde kleur! Ik wil gewoon mijn geld terug maar wat als de fietsenhandelaar niet meewerkt?

Weet jij het antwoord?

/2500

In dit geval kun je je beroepen op conformiteit. Het artikel dat je hebt gekocht komt niet overeen met de verwachtingen die je krijgt bij de verkoop. Als je een nieuwe fiets koopt mag je verwachten dat hij in ieder geval langer dan 3 weken meegaat. Wettelijk kun je echter alleen maar je geld terug vragen als de reparatie/vervanging of niet meer mogelijk is of de reparatie wordt buitenproportioneel duur. Je kunt je dus in dit geval, als de fietsenmaker je fiets niet meer wil herstellen zoals je hem kreeg, beroepen op non-conformiteit. Dan kun je twee dingen doen: 1. Klacht bij de Consumentenauthoriteit, maar dit kan alleen als er ook nog anderen zijn die hetzelfde hebben ervaren als jijzelf. 2. Klacht bij de Geschillencommissie. Let hierbij wel op dat de verkoper aangesloten moet zijn bij die commissie, anders kun je naar de rechter stappen, maar zonder rechtsbijstandverzekering zou ik dat afraden voor een simpele fiets. Als je het hele stappenplan voor je probleem wil langslopen is er nog deze handige link van ConsuWijzer: http://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is Ik hoop dat je het zonder problemen kunt oplossen!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100