Als ik met de auto moet wachten om rechtsaf te kunnen slaan, moet ik dan rechts van de auto ruimte vrijhouden voor fietsers?

Als ik rechts voorsorteer, op een weg zonder apart fietspad, krijg ik vaak boze blikken van fietsers die mijn auto niet aan de rechterkant kunnen passeren, en daarom maar over de stoep of zelfs aan de linkerkant voorbij gaan. Ik ben in de veronderstelling dat ik op de juiste manier voorsorteer en dat fietsers dus eigenlijk achter mijn auto moeten wachten. Hoe zit het precies?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik heb met rijles deze specifieke situatie geleerd. De regel is dat je inderdaad zoveel mogelijk rechts voorsorteert. Zolang er geen fietspad is aangegeven moet je dus tegen de rechterrand van de weg gaan rijden, en daar stilstaan als dat nodig is. Fietsers kunnen er dan inderdaad niet meer langs. Mijn rijinstructeur vertelde me dat dit de regel is, maar dat veel fietsers die regel niet kennen, en daardoor zelfs agressief kunnen worden. Het is dus een afweging: houd je je aan de regels, of overtreed je de regels om moedwillige krassen en een afgebroken rechterspiegel te voorkomen?  

RVV 1990 is daar heel duidelijk in: Artikel 17 1.Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door: a. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden; Dus ja je mag met je auto tot tegen de stoeprand aan gaan staan als er geen doorgetrokken streep rechts van je auto is. Doe dit alleen als je nagenoeg bij het kruisingsvlak bent. Dat fietsers boos worden kan je niets aan doen, je staat in je recht en mag het dus ook doen, ik persoonlijk doe het zelfs op rotondes met een fietsstrook en heb soms complete scholen fietsers (schooljeugd) die dan boos worden.

Als je afslaat dien je het overige verkeer voor te laten gaan en mag je niet de weg blokkeren voor achteropkomende fietsers: "Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan (uitgezonderd een tram) "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde gaat voor''

Bronnen:
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/1...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100