Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

heeft een fietser die van rechts komt en van een fietspad komt voorrang op verkeer dat op een "gewone" of B weg rijdt ?

Het zijn dus geen gelijkwaardige wegen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Fietsen
5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Yep. Tenzij anders wordt aangegeven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, de fietser gaat in deze situatie gewoon voor.
Zie art 15 rvv

Het wordt alleen interessant wanneer de fietser op een uitrit of een onverhard pad rijd.
Dan pas is de kreet ongelijkwaardig van toepassing.

http://www.rijexamen.com/kids/Ongelijkwaardige_wegen.html

http://www.niceware.com/zebra/autos/I26_Voorrang_op_kruising_van_ongelijkwaardige_wegen.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je de vraag op moet splitsen of toelichten. In het algemeen is op de vraag geen sluitend antwoord te geven.
Is een gewone weg een gelijkwaardig kruispunt binnen de bebouwde kom? Als dat het geval is zal je de fietser van rechts in principe voorrang moeten verlenen. (borden, uitrit e.d uitgezonderd)
Op -voorheen- een B-weg praat je over een weg buiten de bebouwde kom, waar in principe een maximumsnelheid geldt van 80 km. per uur. In deze situatie zal je geen situatie aantreffen waar je van rechts komende fietsers voorrang zal moeten verlenen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zeg ik in feite dus ook Gewooneenga; er is wel degelijk een verschil in inrichting binnen of buiten de bebouwde kom. Geef mij dan s.v.p eens een voorbeeld waarbij buiten de bebouwde kom -alwaar max. 80 km. gereden mag worden- gelijkwaardige kruispunten voorkomen!?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding