Hoe komt het dat moderne fietsen een achterlicht op batterijen hebben?

Moderne fietsen hebben voor het voorlicht een ingebouwde dynamo die de lamp van energie voorzien.

Waarom zit er ook niet zo een dynamo in het achterlicht? Of een draad van voor naar achteren.

Vroeger had je voor je achterlicht ook een dynamo, ik zie dit als achteruit gang en enorme batterijen vervuiling.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit in navolging op de vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/licht-batterij-fietsvoorlicht.36801

Ik vind het dus geen bezwaar dat een fiets zwaarder trap, dat is naar mijn idee minimaal. En vroeger wisten we niet anders dan dat iedereen een dynamo had.

Toegevoegd na 19 minuten:
Let op! : Het gaat mij hier dus om naaf dynamo's.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
3.3K

Het beste antwoord

Het voordeel van een achterlicht op batterijen is dat je licht blijft branden als je stilstaat.
Zo kan je veiliger stilstaan voor een kruising e.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op mijn fiets blijft mijn voorlamp ook ongeveer 30 seconden branden als ik stil sta. Maar ik ben het met je eens, want vele stoplichten duren vaak langer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Exact! Als ik in het donker drie minuten stil moet staan, voorgesorteerd op het fietsvak vóór de auto's bij de stoplichten, ben ik altijd héél blij dat mijn achterlicht blijft branden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens dat dit toch wel het veiligste is. Het alternatief van wildelely is denk ik toch minder geslaagd omdat het achterlicht dannog maar op halve kracht werkt. Dus... +10
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens dat dit toch wel het veiligste is. Het alternatief van wildelely is denk ik toch minder geslaagd omdat het achterlicht dannog maar op halve kracht werkt. Dus… +10

Andere antwoorden (2)

Het probleem met fietslampen op een dynamo is de gevoeligheid voor storingen. kortsluiting, draadjes die dorr rotten en slippende ynamo op het wiel zijn allemaalredenen waarom je licht het opeens niet meer doet. Op betterijen zie ik zelf ook -vanuit milieu oogpunt- een achteruit gang. Maar qua zekerheid is een batterij beter. Enige risico.. De batterij isi leg..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit geldt niet voor alle fietsen. Ik heb b.v. een fiets met naafdynamo, die zowel op het voor alswel achterlicht is aangesloten. Het voordeel van een naafdynamo is dat hij niet slipt als er b.v. sneeuw licht. Ook slijt je buitenband niet meer. Op het moment dat ik stop, nemen de batterijen de taak van de dynamo over en blijft de verlichting op halve kracht voor een bepaalde tijd branden. Dit heeft men gedaan uit veiligheidsoogpunt. Als je b.v. in een donkere straat of bij regenachtig weer voor een stoplicht moet wachten, ziet het achteropkomend verkeer je eerder staan. Ik heb de fiets nu twee jaar en hoef de batterijen nog steeds niet te verwisselen. De enorme batterijenvervuiling valt dus mee en je moet altijd kiezen voor de veiligheid van fietsers boven het gebruik van wel/niet batterijen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ow, die kende ik nog niet, goed alternatief!