Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom geen licht op batterij bij fietsvoorlicht?

De meeste fietsen hebben tegenwoordig een achterlicht die op batterijen werkt, waarom zijn de voorlichten nog steeds met de dynamo verbonden? Zonder dynamo trapt veel lichter en maakt minder herrie.

Toegevoegd na 10 minuten:
En ik doel niet op losse lichtjes die je zelf later kunt monteren maar in de standaarduitvoering.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
826
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in de nieuwste fietsen zit de dynamo in het voorwiel verwerkt en de achterlichten gaan automatisch aan bij schemer.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens mij bestaat dat wel, maar misschien zijn er inderdaad fietsen uitgerust met alleen een lampje op batterijen voor het achterlicht.
Dit zit er vooral op voor de veiligheid van de fietser, als hij stilstaat is hij niet of nauwelijks zichtbaar van de achterkant, en zou dan aangereden kunnen worden. Bij een lampje die blijft branden loopt de stilstaande fietser dit risico minder. Een fietser heeft minder kans om in stilstand van voren aangereden te worden, omdat hij deze aiuto's kan zien aankomen, en dus kan wegkomen, bovendien zou de auto die van die kant komt, dan aan de verkeerde kant van de weg rijden.Aangezien dit risico te verwaarlozen is, heeft de fabrikant ervoor gekozen alleen batterij-lampjes te maken aan de achterzijde]

Beetje ingewikkeld uitgelegd, maar ik hoop dat je me kan volgen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Er zijn al een tijd lang LED lichtjes te koop voor voor-en achterlichten. Die werken niet op dynamo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, OK, dat weet ik, heb ik nu ook, maar standaard zit volgens mij nog steeds een licht op dynamo in de uitvoering.
Die zijn gewoon in de handel, ook van die mooie ouderwetse grote koplampen voor op je oma-fiets met batterijtjes.
Persoonlijk vind ik het ook veiliger, omdat je voorlamp dan ook blijft branden als je niet meer trapt.
Zie onderstaande link om te bestellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, OK, dat weet ik, heb ik nu ook, maar standaard zit volgens mij nog steeds een licht op dynamo in de uitvoering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou het dan te maken hebben dat het belangrijker gevonden wordt dat het achterlicht blijft branden als je stilstaat (zodat er niemand achterop je rijdt) dan wanneer het voorlicht blijft branden? De kans op een frontaaltje is veel kleiner.
Ik denk dat dat is omdat het voorlicht feller moet zijn dan het achterlicht. Daarom is de batterij sneller leeg en dan moet je nieuwe kopen. En we zijn en blijven natuurlijk Nederlanders hè...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik er van begrepen heb is dat het voorlicht goed is te repareren, in tegenstelling tot het achterlicht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien gaan de draadjes naar het achterlicht sneller kapot dan die naar het voorlicht? Dan is het logisch dat ze die van achter op batterij maken, omdat het irritant is als ie het niet doet omdat er iets is met de draadjes. En dat het bij het voorlicht niet nodig is, omdat die niet snel kapot gaan.
En misschien vinden veel mensen op dynamo fijner, omdat je dan niet opeens met lege batterijen kan komen staan, en je niet batterijen hoeft te kopen.
Maar dat is maar een gok hoor, ik weet niet of die draadjes inderdaad sneller kapot gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb afgelopen zomer een nieuwe fiets gekocht en deze heeft de dynamo in het voorwiel zitten.In de as zogezegt.Dus je ziet het niet en met fietsen merk je er niks van.Al de nieuwe fietsen hebben dit tegenwoordig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De koplamp van een fiets is met een dynamo feller dan met batterijen en dus beter zichtbaar en veiliger. Daarnaast zijn naafdynamo´s onderhoudsvrijer en gaan veel minder snel kapot dan banddynamo´s van vroeger.

Bij het stilstaan voor kruisingen is het niet van belang dat aan de voorkant zichtbaar bent. De achterkant daarentegen is wel belangrijk. Daarom is het achterlicht vaak wel met batterijen. Zodat ze kunnen blijven branden als je stilstaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding