Stel : ik rij op het fietspad en een geparkeerde wagen zwaait plots het portier open, met als gevolg dat ik moet uitwijken op de rijweg...

er komt net een wagen aangereden die mij onderuit rijdt,
wie is dan de schuldige ?
ik rijd op dat ogenblik naar mijn job, en ben volledig in orde met de bestaande regelgeving

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen

Het beste antwoord

Schuld in de volgende volgorde in Nederland:
1) De persoon die de autodeur open slaat (Die had de deur niet mogen openen zolang er nog opkomend verkeer is
2) De auto die de fietser aanrijdt: Die had voldoende afstand moeten houden, aangezien de fietser de zwakkere is in dit geheel
3) De fietser die had moeten opletten dat er geen verkeer achterop kwam voordat hij uitweek de rijbaan op

Schuld i het buitenland meestal:
Schuld in de volgende volgorde in Nederland:
1) De persoon die de autodeur open slaat (Die had de deur niet mogen openen zolang er nog opkomend verkeer is
3) De fietser die had moeten opletten dat er geen verkeer achterop kwam voordat hij uitweek de rijbaan op
2) De auto die de fietser aanrijdt: Eigenlijk is dit geen speler maar een slachtoffer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Persoonlijk vind ik dat de geparkeerde wagen de schuldige is. Hij mag daar volgens mij helemaal niet geparkeerd staan. Doet ie dit toch, moet ie eerst even uitkijken of er niemand aan kan.
Voor de rest is het gewoon een ongeluk dat dan moeilijk te voorkomen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe weet je dat die auto daar niet geparkeerd had mogen staan? Dat blijkt uit niets in deze vraag. Blijft natuurlijk het feit dat je altijd moet uitkijken voordat je het portier opent, maar dat is een andere kwestie dan fout geparkeerd staan.
De persoon in de geparkeerde wagen. Toen ik moest afrijden, werd mij op het hart gedrukt dat ik bij het uitstappen eerst moest kijken of er niets langs reed, zoals fietsers. Het wordt dus wel zo geleerd en getoetst.