Wie is de schuldige van de aanrijding?

Gisteren heb ik een aanrijding gehad met een scooter. Ik reed op een fietspad en ging naar rechts het fietspad langs de weg op. Daar reed een SCOOTER (op een fietspad) tegen de richting in. Wij knalden dus volop elkaar. Door een terras met schermen op de hoek zagen wij elkaar niet. Ik vroeg me af wie hier nou fout zat? Aangezien zij wel van rechts kwam?!

Toegevoegd na 28 minuten:
Aan beide kanten van de weg lag een apart fietspad (tussen de weg en fietspad was gras). Een smal fietspad zonder strepen in het midden. Ik ging naar dus naar rechts het fietspad op. En zij reed op een scooter (ze had een helm op).

Toegevoegd na 44 minuten:
Ik reed overigens op een fiets

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap de verkeerssituatie niet helemaal. Als jij op een fietspad rijdt en de weg op wilt gaan, draai jij toch naar links? En als jullie op hetzelfde fietspad tegen elkaar aanrijden, hoe kan de andere scooter dan van rechts komen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar reed jij op......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij fietste op een fietspad, wilde rechts afslaan, ook weer een fietspad op. Dat volgende fietspad was eenrichtingsverkeer. Op de hoek tussen het fietspad waar hij reed en het fietspad waar hij heen wilde was een terras. Terwijl hij afsloeg, kwam er spookrijdende bromscooter van rechts, wat hij niet verwachtte (wegens eenrichtingsverkeer), niet kon zien (door het terras) en waar hij niet op tijd op kon reageren (wegens de snelheid van de scooter). Hij en de scooter knalden toen tegen elkaar op. Maartn, geef ik het zo goed weer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat schept inderdaad meer duidelijkheid dankje;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk.

Het beste antwoord

Ik vind je situatieschets een beetje onduidelijk, een tekening zou helpen.

Maar goed: Als de scooter (brommer?) op een fietspad rijdt en niet op een fiets/bromfietspad had zij daar niet mogen zijn; dan hoort de brommer op de rijbaan.

Als het een een richtingsverkeer fiets/bromfietspad is en jij reed in de juiste richting, had zij niet zo mogen rijden.

In deze 2 gevallen zal de schuld al snel bij de brommer neer te leggen zijn.

Als de brommerrijder er wel mocht rijden en van rechts kwam, had zij mogelijk voorrang. (Tenzij jij op een voorrangsweg reed.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ha, die Maartn87;

Aangezien de scooterrijdster tegen de richting in reed zit ze in mijn ogen sowieso fout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een eenrichtingsweg was en de scooter reed tegen de richting in, maakt het niet uit dat hij van rechts kwam. Hij mócht dan namelijk niet van rechts komen, en jij had er van uit moeten kunnen gaan dat er niets uit die richting zou komen, en aangezien het een fietspad was helemaal dat er niets met die snelheid uit die richting zou komen.

De scooter zat 100% fout. Heb je zijn gegevens, voor eventuele schade?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik de situatie goed inschat, dan hadden jullie wegen elkaar niet hoeven kruizen, als jullie tenminste allebei aan de zijkant van het fietspad hadden gereden. (lopend waren jullie langs elkaar gelopen)

Volgens mij had de scooter daar niet mogen rijden:
De scooter is fout.

Als de scooter daar wel had mogen rijden, dan had het fietspad breed genoeg moeten zijn: degene die over het midden ging is fout: als botsing precies in het midden, dan gedeelde schuld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat lijkt me wel duidelijk de scooter punt een.
1. ze mag niet op een fietspad rijden
2. ze reed in tegengestelde richting
je hoeft je echt niet schuldig te voelen want jij zat niet in de fout maar zij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig is het bijna nooit mee dat één partij 100 % fout is.

Ik dit geval komt de scooter van rechts en zou jij voorrang moeten verlenen, echter de scooter gebruikt een verkeerde rijrichting.

Aan jou de zaak om vooral de verzekering te overtuigen van je gelijk.

Goed motiveren en voeg als het mogelijk is bijvoorbeeld een googlemaps plaatje toe of (beter) echte foto's met de zichtsbelemmeringen erbij.

Komt er nog bij hoe de scooter aan kwam rijden, stapvoets of duidelijk op snelheid.

Als jij een goede motivatie op papier zet en de tegenpartij aansprakelijk stelt zal de kans groot zijn dat men de schade op de tegenpartij gaat verhalen.