Hoe groot is de kans dat je een boete krijgt als je elektrische fiets een moeter van meer dan 250 wh heeft?

Elektromotor maximaal 250 Watt
De elektromotor in een elektrische fiets mag een maximaal opgenomen vermogen hebben van 250 Watt. Zie link)
Maar: wil je een beetje leuke actieradius hebben, dan kom je al snel op een groter vermogen uit. Die worden ook volopaangeboden. Zijn die dan allemaal ineens snorfiets? Niet volgens de sites waar je technische gegevens leest. Dus gewoon maar doen en de kleine kans op de koop toenemen?

Toegevoegd na 7 uur:
Ik wil wel gewoon meetrappen, maar door en groter vermogen te nemen, vergroot ik ook de actieradius. deze is maar de helft min 10% van wat opgegeven wordt. (bij 20% ivm eigen gewicht en boodschappen). Het hogere getal is gemeten in de laagste ondersteuning, op windstille dagen van 20graden C. dus onder uiterst gunstige omstandigheden. In de praktijk waait t vaak, heb je boodschappen mee, weeg ik zelf ook aardig wat, kortom, ik haal niet eens die formule. Dus wil ik zonder angst voor lege accu 40 km kunnen fietsen, met bagage en tegenwind, dan zal mijn actieradius minstens 2 x 40 km plus 20% moeten zijn = 96 km.
En dan kom je dus snel uit op een sterkere accu. meer volt en meer ampere. Tenzij ik verkeerd denk natuurlijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Fietsen
5.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het vermogen van de motor heeft niets te maken met de actieradius, de capaciteit van de accu bepaald de actieradius. en je mag best 10 accu's mee nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je denk waarschijnlijk verkeerd. ;-)
Het voornaamste wat de actieradius bepaald is het vermogen van de accu. Het aantal Ah (of nog beter het aantal Wh)
(Ah x Voltage = Wh) Met een 2x zo grote accu een bijna 2x zo grote actieradius. (ik zeg bijna omdat het gewicht van de 2e accu ook iets kost aan actieradius) Waar heb je die formule vandaan?

Het beste antwoord

Allereerst: een motor met een groter vermogen zou niet zorgen voor een groter actieradius maar voor een hogere snelheid. Als je een groter actieradius wil hebben, moet je een 'krachtigere' accu hebben. En een bepaalde categorie van wat de volksmond 'elektrische fiets' noemt, is inderdaad een snorfiets (waarvoor afwijkende regels gelden.). Zie onderste alinea.

Voor het Voertuigreglement is een fiets met elektrische ondersteuning sinds 2005 geen motorvoertuig meer, maar een fiets. Dus gelden ook de verkeersregels voor de gewone fiets.

Voor de wet is een elektrische fiets een gewone fiets als:
Het motorvermogen maximaal 250 watt is.
De motor alleen werkt als de berijder trapt.
De ondersteuning stopt bij 25km/h.
Daarboven/daarbuiten is het dus wettelijk geen 'elektrische fiets' meer.

http://www.elektrische-fietsen.net/wetgeving.php:
"Merk wel op, de aandrijving zelf mag niet meer dan 250 watt opleveren en geen hogere snelheden bieden dan 25 kilometer per uur. Is dit wel het geval, dan valt U alsnog in de categorie van de motorvoertuigen en dient U zich hier aan te houden qua wetgeving en veiligheid."

De kans dat het gecontroleerd wordt is klein maar de ongemakken voor jezelf zijn niet te overzien op het moment dat je een ongeluk zou veroorzaken met een 'opgevoerde elektrische fiets'. Voor de elektrische fiets hoef je geen motorvoertuigenverzekering af te sluiten maar als hij niet meer aan de eisen beantwoordt is het geen 'elektrische fiets' meer.

En van de site van de rijksoverheid:
"Er zijn ook fietsen met een elektromotor waarbij u niet hoeft mee te trappen. Dit zijn volgens de wet geen fietsen, maar snorfietsen (snelheid tot maximaal 25 kilometer per uur) of bromfietsen (sneller dan 25 km/uur). Hiervoor moet u een verzekering en een kenteken hebben. Ook een bromfietsrijbewijs is verplicht. Een helm is alleen verplicht voor bromfietsers."
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/wat-is-een-elektrische-fiets-elobike-en-wat-zijn-de-verkeersregels.html

Een snor- of bromfiets mag uiteraard ook niet worden opgevoerd.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil wel gewoon meetrappen, maar door en groter vermogen te nemen, vergroot ik ook de actieradius. deze is maar de helft min 10% van wat opgegeven wordt. (bij 20% ivm eigen gewicht en boodschappen). Het hogere getal is gemeten in de laagste ondersteuning, op windstille dagen van 20graden C. dus onder uiterst gunstige omstandigheden. In de praktijk waait t vaak, heb je boodschappen mee, weeg ik zelf ook aardig wat, kortom, ik haal niet eens die formule. Dus wil ik zonder angst voor lege accu 40 km kunnen fietsen, met bagage en tegenwind, dan zal mijn actieradius minstens 2 x 40 km plus 20% moeten zijn = 96 km.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
''krachtigere'' is eigenlijk het verkeerde woord. Dat zou op een hoger voltage duiden.
Groter (kwa inhoud) is beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik trap mee, dus dat scheelt. Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Andere antwoorden (1)

Volgens mij mag het gewoon