Fietsers van links die tegen mijn auto oprijden ben ik dan aansprakelijk ??

Vandaag zijn er 2 fietsers van links komend, die met elkaar aan het praten waren, tegen mijn auto aangereden terwijl ik een kruispunt over wou steken. Het is toch van de zotte dat ik hiervoor aansprakelijk zou moeten zijn als ik de regels goed begrepen heb ? Is het zo, dat als ik mijn fiets voor een auto gooi, ik de schade vergoed mag zien van de nietsvermoedende bestuurder ???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hardmaken dat jij al stilstond, in plaats van voorrang nam (voorrang moet in de zin van het woord, gegeven worden, en mag niet genomen worden).. en zij zomaar tegen je auto aanreden.. goed voorbeeld zou dus zijn, als je motor afslaat, dan sta je zo 5/10 seconden "stil"... als jij rijdt, ben jij verantwoordelijk, maar iemand die tegen een stilstaande/geparkeerde auto aanrijdt is gewoon dom, en verantwoordelijk..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanvulling op Mosibfu: voorrang krijg je, dat mag je niet nemen (m.a.w.: jezelf voorrang toestaan terwijl de omstandigheden daarvoor onveilig zijn). Het antwoord van Pelle zegt verder precies hoe het juridisch in elkaar zit. De fietsers zouden hoogstens een bekeuring kunnen krijgen voor het zich niet houden aan de verkeersregels, maar zullen niet aansprakelijk gesteld worden, want beschermde status.

Antwoorden (3)

Een uitzondering op de grondregel is de regel die van toepassing is op een aanrijding tussen 'ongelijkwaardige' verkeersdeelnemers. Motorvoertuigen aan de ene kant, en ongemotoriseerd verkeer aan de andere kant. Bijvoorbeeld tussen een auto en een fiets, of een snorfiets en een voetganger. Voetgangers, fietsers, eigenlijk alle ongemotoriseerde verkeersdeelnemers worden gezien als de zwakkeren in het verkeer, en worden door de juridische uitleg van een wetsartikel (art. 185 Wegenverkeerswet) extra beschermd. Als motorvoertuigen worden onder meer auto's, snor- en bromfietsen beschouwd, en soms ook trams. Een motorvoertuig levert extra risico voor deze zwakkeren op door hun snelheid en gewicht. De wetgever heeft daarom besloten in dergelijke gevallen alle aansprakelijkheid bij het motorvoertuig te leggen, tenzij ... Dat 'tenzij' is nogal ingewikkeld. Om te beginnen ligt hier alle bewijslast bij het motorvoertuig.

Voorbeeld
Een aanrijding in een drukke winkelstraat op een regenachtige koopavond tussen een auto en een plotseling overstekende fietser. De automobilist zal dan niet alleen moeten bewijzen dat de fietser plotseling overstak. Hij moet óók bewijzen dat hemzelf niets te verwijten viel. Zo moet hij bijvoorbeeld aantonen dat hij zijn snelheid heeft aangepast aan de omstandigheden (50 km/h kan soms veel te hard zijn), en dat hij adequaat heeft gereageerd toen de fietser voor hem in beeld kwam. De verkeersfout van de fietser moet verder voor de auto zo ongebruikelijk zijn dat hij hiermee geen rekening behoefde te houden. Als bij een verkeerslicht vaak fietsers door rood rijden, moet een auto zijn rijgedrag hieraan aanpassen. Bij een fietser onder de veertien jaar gaat de bescherming nog verder, en is een automobilist praktisch altijd aansprakelijk voor alle schade.

Deze uitzonderingsregel geldt niet alleen wanneer de fietser zijn schade op de auto wil verhalen, maar ook wanneer de automobilist de fietser aansprakelijk stelt.

Voor veel automobilisten klinkt deze bescherming van de zwakkeren als onrechtvaardig. Dit zou hen een vrijbrief geven om alle regels maar te overtreden. Daar staat tegenover, dat een fietser die door rood licht rijdt een groot risico loopt hierdoor in het ziekenhuis te belanden (of erger!), een veel groter risico dan de automobilist die dezelfde overtreding maakt. De wetgever en de Hoge Raad hebben er nu eenmaal voor gekozen deze zwakkere verkeersdeelnemers extra te beschermen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de vraag wordt gezegd dat de fietser tegen de auto reed. Dan is het een duidelijk geval, de fietser is aansprakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct en mooi onderbouwd antwoord Dikke plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Glen: de auto stond niet stil he. Fietsers zijn nu eenmaal beschermd.
Als jij tegen die onoplettende fietsers bent aangereden, dan heb je een probleem.
Als die fitsers tegen jou aangereden zijn (tegen je linker portier bv) dan zijn zij aansprakelijk.
Dat is hetzelfde als dat jij op dat punt stil stond, en dan zijn zij de actieve partij.
12 jaar geleden
Je bent helaas altijd de aansprakelijke omdat je een groter rijtuig hebt. Maar je kan wel er voor zorgen dat de fietser die tegen jou is gereden de schuld op zich neemt. Dat kan via een contract die je verzekering dan je voorlegt en de fietser. Zolang je dat niet doet dan ben jij aansprakelijk en moet jij de schade vergoeden...