Waarvoor dient de stang op een herenfiets? Is toch alleen maar lastig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
3.3K

Het beste antwoord

Die stang dient als stevigheid voor het frame. De damesfiets is de afwijking. Deze is gemaakt zonder stang omdat dames , met rokken, anders niet kunnen opstappen.
Tegenwoordig kopen steeds meer (oudere) heren een damesfiets, omdat dat makkelijker is met op- en afstappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan moet ik dat met een plusje belonen, Dounja...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm, dan ik ook maar he, dan is het weer gelijk... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord. +1

Andere antwoorden (6)

Met stang is het stevigste design, dus met stang is het beste voor de fiets... Die driehoek is het dragende frame...
Zonder stang is de fiets veel kwetsbaarder en zwakker... daarom is de stang er in de eerste plaats...
En vrouwen kunnen zo´n fiets niet berijden, daarom heeft men daarna een alternatief gemaakt, de fiets zonder stang...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, tegelijk. En vrijwel hetzelfde antwoord. ;-)
Omdat heren doorgaans zwaarder zijn dan lichte, frêle, dames, is er van oorsprong een stang "tussen de benen" geplaatst.
Inmiddels 'hoeft' dit niet meer: zie de huidige gestroomlijnde fietsen en de hele dure wielrennersfietsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig is de stang inderdaad niet echt meer nodig voor de stevigheid aangezien de matrialen veel beter zijn dan vroeger.
Je hebt zelfs fietsen met een extra lage instap voor bijvoorbeeld mensen die slecht ter been zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van oorsprong hadden alle fietsen de driehoek vorm van de herenfiets. Dit is een heel stabiele en sterke constructie. Probleem echter is dat dat niet praktisch is met een jurk. Daarom zijn uiteindelijk fietsen gemaakt met een laag frame speciaal voor dames met jurken. De constructie was weliswaar zwakker (werd voor een deel gecompenseerd door wat zwaardere buizen) maar dame misstond het toch om te hard te fietsen of vreemde capriolen uit te halen. Racen, spullen vervoeren op de fiets, met een post tas over een grind pad, was iets dat mannen deden.

Moderne sport fietsen (wielren fietsen, moutainbikes) maken geen verschil meer in ontwerp voornamelijk omdat het dan belangrijker is dat je fiets heel blijft dan dat je er elegant uit ziet.

Voor fietsen voor op de openbare weg maakt het niet uit dat het damesfiets ontwerp zwakker is. Hier gaat het voornamelijk om een cultureel verschil dat er door de loop der jaren in is gesleten.

(Bron: RoepieRoepie)
14 jaar geleden
De driehoeksvorm verleent stevigheid aan de fiets,daarom is het frame van een damesfiets slapper dan van eeen herenfiets. Vroeger deden kantoorbedienden hun aktetas met sneetje brood aan de stang,een soort statussymbool!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De stang maakt van het frame een stabiele driehoek.
Voor oudere mensen en vrouwen met rok/jurk is een stang onhandig (vandaar lage in/opstap- en damesfietsen). Vrouwen die zonder rok fietsen en meer van hun fiets verlangen (bagage, terrein) kiezen daarom ook voor een herenfiets.