"klonk" in voorwiel van fiets, wat zou het kunnen zijn?

Er zit op mijn voorwiel een "klonk" (voelbaar en licht hoorbaar) in het wiel. Eén "klonk" bij iedere rotatie. Het is net alsof er speling zit op het lager van de as.

Echter, als ik een ander voorwiel, uit een andere fiets, plaats heeft die hetzelfde probleem en als ik het wiel wat eerst de "klonk" had plaats in de andere fiets, dan is die "klonk" weg. Heb al gekeken of het niet de band kon zijn (die ligt er toch overal gelijk op) en of het een slag zou kunnen zijn, maar ook dat is niet het geval.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen

Antwoorden (4)

En het kan dus ook geen gebroken as of kapot lager zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probleem ligt dus niet in t wiel
t zou kunnen dat je een fiets met voorvorkvering hebt en daar t probleem zou kunnen zitten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eerste wat ik dacht is "een slag in je wiel", maar dat is het dus niet.
Het kan aan de kogellager in de as van je wiel zitten. Misschien is daar iets mis mee. Ik zou de fietsenmaker er naar laten kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer verder te onderzoeken wanneer je de klonk hoort! Misschien komt het niet uit het wiel want de fiets geeft geluiden van achter (wiel) of midden (trapas) door het frame verder.
Heb je het ook als je vrijwielt?
Heb je het ook als je met losse handen rijdt?
Til je voorwiel op en draai er aan... Hoor je het dan?
Als je in een andere versnelling fiets komt het dan vaker voor of juist minder vaak?

Good luck!

Toegevoegd na 2 uur:
Ik denk zojuist ook nog aan de "opspanning" van de as in de vork; wordt de wielas door het aanspannen misschien krom gebogen doordat de vorkeinden scheef staan...?

Ik ben heel benieuwd wat hier nu uitkomt!