Waarom maakt een fiets met versnellingen een ratelend geluid als je niet trapt?

Blijkbaar is dat niet nodig, want een fiets met terugtraprem maakt dat geluid niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
7.7K

Het beste antwoord

Stel. Je hebt een naaf met drie versnellingen. Jw fiets in de tweede versnelling. De tandwielvertraging die nodig is voor je eerste versnelling wordt dan niet gebruikt. Een paar pallen die de naaf in de eerste vwrsnelling aan zou drijven draait nu langzamer dan jij fietst. Dit veroorzaakt dat geluid. Het is technisch wel mogelijk om de naaf zo te maken dat die ratel er niet zou Zijn. Waarschijnlijk is dit bij de terugtrapversie het geval.

Beetje lastig uit te leggen allemaal, maar google andwrs maar eens op planetair tandwielstelsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hm..
dat verklaart niet waarom je dat geluid niet hoort als je trapt, maar alleen als je rijd en de trappers stil houd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als we alles konden googelen wat we wilden weten, was deze site niet nodig.
waarom leg je het niet gewoon uit zodat leken het ook snappen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens!
Nu heeft renfiets wel zijn best gedaan. Maar ik irriteer me heel erg aan mensen die antwoorden geven als: dat kan je toch googlen!

Andere antwoorden (2)

Staat niet goed in de versnelling
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo? Wat bedoel je?
Bij de naafversnellingen is dit een normaal geluid. Het ratelt niet maar het tikt als je de trapper stil houdt. Op het moment dat je gaat trappen, dan pakt de naaf deze energie op en kan de ketting de naaf aandrijven. Dat tikken is een systeem wat zorgt dat het wiel toch kan draaien zonder dat de trapper door blijft trappen.