Waarom binnen 4 weken in totaal 3 fietsbanden van fietsen in afgesloten schuur zomaar lek, buitenband deels gelicht, en 20cm scheur in binnenband?

Het vreemde van deze lekke banden is dat ze gewoon in de schuur staan. Het gebeurt 's-nachts, je zou aan vandalisme kunnen denken, maar de schuur staat op slot en heeft een goed slot. De verklaring zou misschien een dier kunnen zijn, maar waarom is de buitenband dan wel heel, én voor een deel van de velg gelicht. Een klein dier kan dat gewoonweg niet. Ik vind ook helemaal geen dieren uitwerpselen of iets dergelijks. Trouwens een dier zou dan wel erg klein moeten zijn, ik heb een betonnen vloer en alleen 8 luchtgaten ter grootte van een voeg.
En een spontaan geknalde band is ook vreemd, want daar ziet het lek niet naar uit. Het lek is een inscheuring van wel 20 cm. In alle 3 de gevallen. Niet op een naad.
Vandalisme is het meest voor de hand liggend, alleen moet iemand dan een sleutel hebben. En als die iemand dat heeft, waarom dan geen vandalisme in mijn woonhuis, waarvan de deuren dezelfde slotcilinders hebben.
De vraag is dus eigenlijk of iemand zoiets heeft meegemaakt, en weet wat de oorzaak is.
Ben benieuwd...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien dat minder drinken of minder wiet roken helpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant probleem...

Antwoorden (5)

Het lijkt mij dat de buitenband niet geheel correct is gemonteerd, of een verkeerde buitenband gemonteerd. Al je een velg hebt 28 x 1 5/8 x 1 1/8 en je legt er een buitenband op van 28 x 15/8 x 1 3/8, dan is deze band te breed voor de velg, en zou je hem er van af kunnen pompen.
Een andere verklaring kan ik op dit moment niet bedenken.
12 jaar geleden
Vooropgesteld dat ik dit nooit heb meegemaakt en er eigenlijk ook helemaal geen verstand van heb:
Ik zou me kunnen voorstellen dat dit iets met de kou van de afgelopen nachten te maken zou kunnen hebben. Misschien zaten er al zwakke plekken in. Die kunnen bijvoorbeeld ontstaan door je band niet goed genoeg opgepompt te hebben tijdens het fietsen, of juist tijdens het lang stilstaan. En nu het weer verandert, zou het kunnen dat je binnenband scheurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed dat je er de verkeerde banden op hebt gezet. Bij een normale fietsbandmaat gaat het om 28 x 1 5/8 x 1 3/8. Als er een 28 x 1 1/2 (omafiets maat) op zit, fietst het wel, maar de band kan er zo aflopen. Het kan dus heel goed zijn dat je onderweg naar de schuur een lek hebt gereden en dit pas opmerkt de volgende dag.

28 x 1 1/2 krijg je wel op een 28 x 1 5/8 x 1 3/8 velg, te gemakkelijk zelfs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt weldegelijk last van klapbanden.

Waar het door komt is niet duidelijk vast te stellen, het kan meerdere oorzaken hebben, naast een verkeerde bandenmaat kan het ook nog eens zijn dat de velg ruw is of de velgriem versleten, dat de buitenband van de velg wordt gedrukt doet mij zelfs vermoedde dat tijdens het er op leggen van de band er een stukje binnenband onder de buitenband is komen te zitten, kan ook zijn dat de buitenband oud is en zijn sterkte verloren heeft en hij gemakkelijk van de velg gewipt kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet onwaarschijnlijk dat er een te grote maat binnenband is gemonteerd. Er zijn doe-het-zelfers die kans zien een te grote binnenbandmaat in een buitenband te frotten, met als gevolg dat als de band opgepompt wordt, de binnenband geknikt in de buitenband zit. Dit gaat maar heel even goed en resulteert al snel in het klappen van de band. Kijk goed of de maten van de velg, buitenband- en binnenband wel met elkaar in overeenstemming zijn en of de velg niet ergens beschadigd is (verbogen, bramen, spaakschroeven, lint etc.)