Kun je met een ligfiets ook traag fietsen?

Als ik een ligfietser zie, rijdt die altijd snel. Het lijkt altijd alsof die heel dringend ergens naartoe moet of zo. Nochtans ligt die in de ideale positie om rustig te genieten van zijn fietstocht. Komt dit misschien omdat een ligfiets snel moét rijden om zijn evenwicht beter te bewaren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
3.2K

Het beste antwoord

Tsja, mijn ervaring is dat je automatisch wat sneller gaat rijden op een ligfiets. Dit is zeker niet om mijn evenwicht wat beter te bewaren, want dat kan na het opdoen van wat ligfietservaring even gemakkelijk als op een 'bukker' (ligfietsjargon voor een gewone rechtopfiets). Omdat je wat gestroomlijnder bent en naar voren trapt ben je met dezelfde inspanning al gauw een paar km/h sneller dan andere fietsers.

Mijn ligfiets heb ik niet gekocht voor snelheid maar eerder voor het comfort en om langere reizen op te kunnen maken (en ook omdat ik nogal snel last heb van zadelpijn.)

Tijdens een tocht in Zuid-Frankrijk heb ik zonder probleem bijna stapvoets gereden op een wandelboulevard.

Groetjes, Patrick
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een ligfiets op twee wielen is net zo stabiel (of instabiel) als een gewone fiets. Daar kun je dus net zo langzaam mee rijden als op een gewone fiets. Tenminste, als je geoefend bent, want in het begin is het op een ligfiets moeilijker in evenwicht te blijven dan op een gewone fiets, omdat je het net gewend bent.

Een ligfiets op drie wielen is natuurlijk veel stabieler dan een gewone fiets. Op zo'n ligfiets kun je zo langzaam rijden als je maar wilt. Je kunt er zelfs in stilstaan zonder je voeten aan de grond te zetten.

De reden dat ligfietsers meestal snel rijden, is dat je juist een ligfiets koopt om snel te gaan. Zie het als een alternatief soort racefiets. Racefietsers fietsen ook bijna altijd snel, ook al kunnen ze net zo langzaam als gewone fietsers.
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
die 2de foto is grappig, iemand bij ons in de buurt heeft ook zo'n ding, net of er een grote gele banaan langskomt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik heb er ook in gefietst. Ze gaan best snel, die dingen, maar ik moest er even aan wennen dat ik niet moest doen alsof zo'n ligfiets een soort roeiboot is.
Als hij langzaam rijdt valt de fiets om. Het is dus inderdaad een kwestie van evenwicht bewaren. Als je ligt is het ook lastig om snel even een voet aan de grond te zetten als je dreigt te vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vangt en voelt minder wind bij het fietsen, zodat je vanzelf sneller wilt en gaat. Je kan dus eigenlijk niet langzaam rijden. ;-) Het rijdt heerlijk (al is het even wennen). Persoonlijk nadeel vind ik dat je naar beneden kijkt en dus je nek belast en het is wennen dat je je benen continu hooghoudt (bij een normale fiets is de halve slag terug/van beneden naar boven een rustslag die heb je bij een ligfiets niet/minder).
En je bent minder zichtbaar in het verkeer (niet als je in die gele banaan rondtoert natuurlijk). Toch zou ik er wel weer een willen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou Domtic ik merk duidelijk dat je nog nooit geligfiets hebt. Je baseert al je 'adviezen' op de gebruikelijke vooroordelen.
Natuurlijk kun je op een ligfiets ook gewoon langzaam fietsen. Alleen wat is langzaam? Dat is voor iedereen weer anders. In mijn Quest (banaan) kan ik soms meer dan 40 km/uur fietsen. Maar maar meestal wil ik dat niet.
Normaal kruis ik met 25 km/uur rond. Heel relaxed.
Maar voor een gewone fiets is 25 km/uur al stevig doortrappen en ga je snel zweten of wordt je moe.
Bij gelijke snelheid heb je dus gewoon minder energie nodig met een ligfiets om die snelheid vast te houden.
Dat komt door het kleinere frontaal oppervlak van een ligfiets. Je hebt gewoon minder last van de rijwind, dus kan je je energie steken in sneller fietsen.

Pijn in je nek is onzin. Op een ligfiets staat je hoofd juist in een natuurlijke rechtophouding. Bij een gewone fiets moet je omhoog kijken om voor je te kijken. Waarom krijg je anders pijn in je schouder en polsen? Omdat je voorover leunt! Met een ligfiets lig je ontspannen op je rug. Als dat niet zo is dan is je fiets niet goed afgeteld of heb je het verkeerde ligfietstype.

Je voeten omhoog houden kan lastig zijn. Met een ligfiets waar je redelijk rechtop zit is dat geen probleem. Bij ligfietsen waar je heel vlak ligt, wil je 'racepedalen' zoals bij een racefiets. Dan zitten je voeten vast aan de pedalen. Je kan daarmee bovendien nog sneller fietsen.

Krop je nieuwsgierigheid niet op en probeer zo'n ligfiets meteen uit. Wedden dat je verkocht ben?
Snuffel eens rond op Ligfiets.net of het forum op Google.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad te vergelijken met een racefiets, bij veel ligfietsers is het doel: zo snel mogelijk van A naar B. Traag (stapvoets) rijden kan perfect, maar ik lig niet op de fiets om van de omgeving te genieten. Zelfde idee voor wielertoeristen op zondagmorgen, denk ik.