Kan een e-bike met speed pedelec specificaties legaal omgezet worden tot speed pedelec?

Ik ben aan het kijken voor een speed pedelec omdat ik binnenkort wat verder weg ga werken. Nu heb ik online een 'Speed pedelec' gevonden, maar bij navraag gaat het eigenlijk om een e-bike met de specificaties voor een elektrische fiets. De begrenzing zou er dan afgehaald kunnen worden om vervolgens een kenteken te kunnen aanvragen en het zo legaal een speed pedelec te maken. Heeft iemand eerder gehoord van deze constructie of meer info erover? Want ik vind het een wat vaag concept. Thanks alvast!

9 maanden geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 maanden geleden
Volgens mij kan dit niet.
Remmen zijn niet ontwikkeld voor die hoge snelheid..
Type goedkeuring telt ook vaak nog mee.
Het frame van een speed pedelec is veel zwaarder opgebouwd.
Op het www is zat te zien hoe je een e-bike kunt opvoeren met setjes. maar is verboden en met de verzekering kun je het ook schudden als je een ongeluk krijgt, of het nu jouw schuld is of niet.
Zelfs zonder setje kan het opvoeren...
Komt een beetje neer op wat vroeger gedaan werd met brommers opvoeren en het frame krom trok door de snelheden die ermee bereikt werden.

Antwoorden (1)

Ja, dat kan. Als je je e-bike hebt opgevoerd is er alleen de mogelijkheid om de gewijzigde fiets individueel aan te bieden op het Testcentrum te Lelystad.
De RDW keurt je voertuig dan individueel. Dat wil zeggen dat de uitkomst van de keuring uitsluitend voor jouw voertuig geldt. 'Het voertuig wordt goedgekeurd als brom- of motorfiets als het volledig aan de toelatingseisen van de categorie voldoet,'
Die toelatingseisen staan hier, maar dat is voor een gewoon mens niet te begrijpen :)
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-20#BijlageIV
9 maanden geleden
ronron1212
9 maanden geleden
@escape Files, parkeerproblemen of nauwe stadsstraatjes: je trotseert ze eenvoudig met een snelle e-bike: de speed pedelec, ook wel speedbikes genoemd. Speedbikes zijn elektrische fietsen die snelheden tot wel 45 km per uur kunnen bereiken. Deze snelle elektrische fiets is in dat opzicht goed vergelijkbaar met een bromfiets, maar dan wel met een belangrijk verschil: door een speedbike te kopen blijf je in beweging. het wordt due geen brom- of motorfiets