Ja, daarom kan je hem meestal ook in één dag halen ten opzichte van het autorijbewijs, waar mensen vaak een half jaar tot een jaar over doen. Een scooter heeft ook een veel meer begrensde wereld dan een auto, je mag er natuurlijk niet mee op de rijksweg of snelweg. Het besturen van een scooter is wel lastiger, omdat je echt moet manoeuvreren met je hele lijf ipv gewoon aansturen met hand en voet.
een jaar geleden
Yuppie44
een jaar geleden
Je hebt het nu over een scooter met een geel kenteken toch? (T/m 45km)
benteeeltink
een jaar geleden
Ja, kan. Zowel een brommer als een scooter zijn motorfietsen en vallen dus onder dezelfde categorie. Je moet er hetzelfde rijbewijs voor halen (AM). Ze sturen ook bijna hetzelfde, tenzij je een schakelbrommer hebt. In de volksmond is het vaak:
Brommer= 45 km/u
Scooter= 25 km/u
ronron1212
een jaar geleden
@Benteeltink er rijden net zoveel 45km scooters rond ook de volksmond weet dat
benteeeltink
een jaar geleden
@ronron1212 oke? veel plezier met je wok
LeonardN
een jaar geleden
"In de volksmond is het vaak:
Brommer= 45 km/u
Scooter= 25 km/u"
"Zowel een brommer als een scooter zijn motorfietsen" (Is technisch niet incorrect maar wel hoe er in de regel over gesproken wordt) Nee.
Er zijn grofweg drie categorieën gemotoriseerde fietsen.
1. Motorfiets (motor) = A, A1, ,A2 rijbewijs geen snelheidslimiet
2. Bromfiets (brommer) = Am 45 km/u
3. Snorfiets = Am 25 km/u Al die categorieën bestaan in de uitvoering "scooter". Scooter is een model. ECHTER in de volksmond heeft men het vaak over een scooter en bedoelt men dan het type dat in de categorie bromfiets(45km/u) valt. De term scooter moet je dus nooit gebruiken in juridische spraak omdat het geen functie heeft. De tegenvraag zal/moet dan altijd zijn: "Wat bedoel je met scooter?"
benteeeltink
een jaar geleden
@leonard ff Haviltexen ;-)
Z512099
een jaar geleden
Ja, je moet niet achteruit kunnen rijden -:)
Het is moeilijk om te zeggen welk rijbewijs makkelijker is. Beide rijbewijzen vereisen een goede kennis van de verkeersregels en een goede vaardigheid om de voertuigen te besturen. Het is echter waarschijnlijk dat het halen van een brommer/scooter rijbewijs minder tijd en moeite kost dan het halen van een auto rijbewijs.
9 maanden geleden