Wat voor benzine is de pomp bij de shell wat speciaal voor scooters is? Deze kost ong €2,30 p/l. Is dit geschikt voor iedere scooter?

Mijn scooter (dls 2) hapert sinds kort en valt wel eens uit. Ik tankte altijd euro 95, maar ben er pas achter gekomen dat er ook een speciale tank bij de shell is voor scooters. Wat is het verschil en kan het mijn scooter kwaad?

Weet jij het antwoord?

/2500

De benzine die je gezien hebt is een mix van benzine en olie. Deze is zeker niet geschikt voor alle scooters. In de meeste moderne scooters gaat Euro 95. Als de scooter hapert, ligt dat vrijwel nooit aan de soort benzine. Mix is bedoeld voor oudere brommers die alleen op deze 'brommerbenzine' kunnen rijden. Nog oudere brommers hebben een apart olietakje dat de olie mixt met de benzine.

De benzine aan deze pomp is voor bromfietsen met een tweetact of twee tijdenmotor. Deze motors hebben geen oliecarter dat voor de smering instaat. Daarom wordt aan de benzine tweetact olie toegevoegd in een bepaalde verhouding, zo krijgt deze benzine een smerende functie. De benzine is dus niet geschikt voor scooters met een viertact of viertijden motor. Een scooter met een tweetactmotor herken je aan de specifieke geur van de uitlaatgassen, deze geur is een gevolg va nde verbrande olie.

Een dls 2 retro scooter wordt alleen als 4 takt gemaakt en verkocht. De tank voor scooter bij de Shell is wordt wel brommix genoemd. Dit is bedoelt voor 2 takt scooters, dit is gewoon euro 95 benzine alleen met speciale 2 takt olie toegevoegd in een bepaalde verhouding (bijv 1 liter olie per 50 liter benzine 1:50). Bij 2 takt scooters is moet er olie bij de benzine omdat een 2 takt word gesmeerd met olie die in de cilinder mee verbrandt. Bij een 4 takt wordt olie rondgepompt die de boel smeert en verbrandt de olie niet mee. (daarom moet je bij een 4 takt om de zoveel km de olie verversen). De gevaren van brommix tanken in een 4 takt zijn dat je motor onregelmatig loopt omdat de benzine niet goed meer verdampt. En zal sterk roken. Dus alles schoonmaken. En de Injectoren kunnen de benzine niet fijn genoeg inspuiten en motor gaat bokken, afslaan, roken, etc. Na verloop slaan de injectoren dicht en wellicht dat je deze moet vervangen. Ook weer het hele systeem schoonmaken en dan kun je weer verder. Trouwens is het wel zo dat de meeste 2 takt scooters tegenwoordig een apart olie tankje hebben waarin je de 2 takt olie in gooit en dan mengt de scooter zelf het in de juiste verhouding met benzine (hij maakt zelf de brommix) Dus gewoon euro 95 tanken in je dls 2 en een dealer laten kijken naar die klachten. Mvg.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100