Wat voor benzine is de pomp bij de shell wat speciaal voor scooters is? Deze kost ong €2,30 p/l. Is dit geschikt voor iedere scooter?

Mijn scooter (dls 2) hapert sinds kort en valt wel eens uit. Ik tankte altijd euro 95, maar ben er pas achter gekomen dat er ook een speciale tank bij de shell is voor scooters. Wat is het verschil en kan het mijn scooter kwaad?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
23.6K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Hoi Panpot, Ik heb een Peugeot Fox van 1999. Deze heeft de benzine en olie apart. Ik tankte altijd E95 (en af en toe E98 maar dat is niet zo veel meer te vinden) Mijn brommer kreeg ook problemen met uitvallen. Bij mij had dit 2 oorzaken.
1. Een vervuilde bougie.
Vaak helpt het om deze eruit te halen en af te borstelen met een staalborstel. Er zat bij mij een stukje viezigheid onder het haakje van de bougie waardoor hij niet goed vonkte.
2. Ik gebruikte verkeerde olie. Ik heb wel 2takt olie gekocht voor de brommer (dat was goed) maar van een goedkoop merk. Deze zorgde voor een vette aanslag in mijn uitlaat waardoor de brommer niet meer goed liep. (de uitlaat moest worden schoon gebrand) Daarna ben ik:
https://www.scooterdiscounter.nl/castrol-r2-racingbike-2-takt-olie.html
Gaan gebruiken, probleem opgelost.

Antwoorden (3)

De benzine die je gezien hebt is een mix van benzine en olie. Deze is zeker niet geschikt voor alle scooters. In de meeste moderne scooters gaat Euro 95. Als de scooter hapert, ligt dat vrijwel nooit aan de soort benzine. Mix is bedoeld voor oudere brommers die alleen op deze 'brommerbenzine' kunnen rijden. Nog oudere brommers hebben een apart olietakje dat de olie mixt met de benzine.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan het kwaad als het niet geschikt is voor mijn scooter?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb namelijk wel zo een 10 km gereden ermee en hij heeft zonder problemen gereden
paulus811
10 jaar geleden
Je zal de olie verbranden die in de benzine zit, dat kan flinke rookpluimen uit de uitlaat geven. Ook wordt je bougie veel te vet en daardoor kan je motor gaan haperen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ehm, er zijn ook nieuwere brommers waar gewoon mengsmering (mengsel van olie en benzine met verhouding 1:50) in moet, de 2 takt categorie smeert zich met dit mengsel, de 4 takt heeft zelf olie waardoor hij gesmeerd wordt, ook de nieuwe brommers waaronder de meeste schakels bijvoorbeeld derbi's rieju's etc hebben gewoon een 2takt blok.
De benzine aan deze pomp is voor bromfietsen met een tweetact of twee tijdenmotor.
Deze motors hebben geen oliecarter dat voor de smering instaat. Daarom wordt aan de benzine tweetact olie toegevoegd in een bepaalde verhouding, zo krijgt deze benzine een smerende functie. De benzine is dus niet geschikt voor scooters met een viertact of viertijden motor.

Een scooter met een tweetactmotor herken je aan de specifieke geur van de uitlaatgassen, deze geur is een gevolg va nde verbrande olie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet of ik een tweetact of een viertact heb. Kan het kwaad als ik een viertact zou hebben?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk het wel, er is een reden waarom producenten voorschriften uitvaardigen. De kruik gaat te water tot ze barst .... en dan spreken we nog niet op de impact en overlast voor het milieu.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou nou, wat een impact zal het toch hebben op het milieu.... Jammer dat je geen antwoord hebt of het kwaad kan. Toch bedankt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je nutteloos olie gaat verbranden is dat niet echt milieubewust.
Fiets maar eens achter een brommertje met tweetactmotor dan besef je dat snel. Ik heb het antwoord toch gegeven, er is een reden waarom producenten van scooters en andere zaken voorschrijven hoe je uw product moet gebruiken, het is niet verstandig om daar geen gevolg aan te geven. Als je niet weet wat je moet tanken raadpleeg dan de fabrikant of geef hier minstens het merk en type mee dan kunnen we een beter antwoord geven. Gewone benzine in een tweetactscooter gebruiken is ook niet echt gezond (geen smering).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is dat ik verkeerd getankt heb, doe dit in het vervolg niet meer. Wat ik wil weten is wat er in het ergste geval kan gebeuren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vemoed problemen met de ontstekingskaars, die wordt vettig.
Maar evengoed is het mogelijk dat uw motor te warm loopt om dat de verbrandingtemperatuur hoger is, maar nu ben ik wel aan het gokken ...
Een dls 2 retro scooter wordt alleen als 4 takt gemaakt en verkocht. De tank voor scooter bij de Shell is wordt wel brommix genoemd. Dit is bedoelt voor 2 takt scooters, dit is gewoon euro 95 benzine alleen met speciale 2 takt olie toegevoegd in een bepaalde verhouding (bijv 1 liter olie per 50 liter benzine 1:50). Bij 2 takt scooters is moet er olie bij de benzine omdat een 2 takt word gesmeerd met olie die in de cilinder mee verbrandt. Bij een 4 takt wordt olie rondgepompt die de boel smeert en verbrandt de olie niet mee. (daarom moet je bij een 4 takt om de zoveel km de olie verversen).
De gevaren van brommix tanken in een 4 takt zijn dat je motor onregelmatig loopt omdat de benzine niet goed meer verdampt. En zal sterk roken. Dus alles schoonmaken.
En de Injectoren kunnen de benzine niet fijn genoeg inspuiten en motor gaat bokken, afslaan, roken, etc. Na verloop slaan de injectoren dicht en wellicht dat je deze moet vervangen. Ook weer het hele systeem schoonmaken en dan kun je weer verder.

Trouwens is het wel zo dat de meeste 2 takt scooters tegenwoordig een apart olie tankje hebben waarin je de 2 takt olie in gooit en dan mengt de scooter zelf het in de juiste verhouding met benzine (hij maakt zelf de brommix)

Dus gewoon euro 95 tanken in je dls 2 en een dealer laten kijken naar die klachten.

Mvg.