Tomos a3 50 cc loopt en start niet goed, hoe verhelp ik dat?

toen ik hem kocht liep hij niet goed stationair maar het lag niet aan de stationairschroef dus ging ik de caberateur schoonmaken maar nu loopt hij helemaal niet meer. bougie is zwart en nat ik denk dat hij teveel benzine krijgt. hoe kan ik het oplossen? alvast bedankt

1.5K
jc54
een jaar geleden
Het afstellen van een carburateur, alsmede het afstellen van de ontsteking is nauwkeurig werk en vereist wel enige ervaring. Als je dat niet hebt kun je er beter van af blijven en het over laten aan iemand die er berstand van heeft.

Antwoorden (2)

De motor is nu dus verzopen zoals dat heet.
Daarom benzinekraan dichtzetten.
Bougie droogmaken of laten drogen.
Cilinder is dus van binnen ook nat, daarom later uitwasemen, eventueel door een tijdje op standaard aantrappen de cilinder wat extra adem laten halen.
Hij deed het eerst (vóór de schoonmaakpoging) dus wel, alleen niet mooi. Dat betekent dat de vonk goed zou moeten zijn.
Belangrijk is uiteraard dat de vlotter de vlotterkamer van de carburateur behoedt tegen overlopen: kan de vlotter goed vrij omhoog bewegen als er benzine naar de carburateur stroomt?

Droge bougie in de cilinderkop draaien en bougiekabel vastzetten.
En dan eerst met de kraan nog dicht en géén choke en gas vol open gehouden nog eens flink blijven aantrappen; misschien toont hij dan alweer wat tekenen van leven door de benzine die al in de carburateur zit.
Anders daarna kraantje open, beetje choken en nog geen gas geven (zoals bij een koude start) tijdens het volgende aantrappen.
Eventueel choke wat verder bedienen bij weer de volgende poging, maar als je de choke gebruikt géén gas geven.
Zo doe je elke nieuwe poging met wat meer kans op een telkens wat rijker mengsel, en dan zou hij aan moeten slaan zodra de goede lucht/benzine verhouding bereikt is.
Gas geven zou bij een koude motor niet nodig moeten zijn, tenzij die stationair afstelling inderdaad nog steeds totaal niet klopt. Dan zou een klein beetje gas geven als laatste redmiddel zinvol kunnen zijn.

Als hij nu weer wel start maar daarna weer niet lekker loopt, moet je de verdere afstelling alsnog overlaten aan iemand die er echt verstand van heeft.
Ik hoop dat je naderhand laat weten of en hoe het gelukt is.
een jaar geleden
bartjanse09
een jaar geleden
Hij doet het weer, heel erg bedankt.
Maar hij moet dat afstellen dan, want als de choke eraf is dan doet hij het even maar dan valt hij weer uit.
Bordensteker
een jaar geleden
Daarover schreef ik al:
“Als hij nu weer wel start maar daarna weer niet lekker loopt, moet je de verdere afstelling alsnog overlaten aan iemand die er echt verstand van heeft.” Ik kan van hier uit niet nauwkeurig vaststellen wat er niet in orde is en vooral niet wat daar de oorzaak van is.
Als de motor nu wel wil blijven lopen zolang je de choke gebruikt, dan lijkt het alsof het benzine/luchtmengsel nu te arm is. Maar ik heb die carburateur niet open zien liggen, en ik weet hier vandaan echt niet wat er nog mis is. Dus de vakman moet eraan te pas komen. Dat kan ook een deskundige amateur zijn, maar dan moet je maar net zo iemand kennen. En nog bedankt voor het laten weten dat je hem weer aan de praat hebt gekregen.
bartjanse09
een jaar geleden
Oke bedankt.
Controleer eerst of de bougie schoon is en of deze de juiste spanning heeft. Als dit niet het geval is, vervang de bougie. Controleer ook of de luchtfilter schoon is en of de carburateur goed is afgesteld. Als dit allemaal in orde is, controleer dan of de benzine goed is en of de benzinekraan open staat.
10 maanden geleden